dinsdag 14 juli 2015

Op vakantie.. luxe of noodzaak?

Soms zit je een beetje te surfen op het www en kom je een artikel tegen die je aan het denken zet..
Zo kwam ik dit artikel tegen. Geen geld voor vakantie
Het gaat over een alleenstaande moeder die niet met  haar kinderen op vakantie kan
 Persoonlijk maak ik me er een beetje boos over, want is het echt zo erg om een jaartje niet op vakantie te kunnen voor kinderen?

Toen ik zelf die leeftijd had, ging ik zeer weinig op vakantie. Niet omdat mijn ouders daar het geld niet voor hadden, maar omdat die mensen er niet zo van hielden. En nog steeds blijven ze liever thuis. Die paar keer dat we wél gingen, bleven we in Nederland op een camping dichtbij huis en hadden we er de tijd van ons leven. Mijn zusjes en ik dan, mijn ouders waren blij dat ze na een week weer 'op huus an' konden. Die deden het puur voor de kinderen. Maar er zijn echt jaren geweest dat we niet gingen. En dan spreek ik over eind jaren '80 en de jaren '90. We deden een dagje pretpark, gingen vaak zwemmen met vriendinnetjes en we vermaakten ons verder prima. Het was zoals het was en ik heb niet het gevoel dat ik echt iets gemist heb.
Vanaf mijn zeventiende ging ik met vriendin(nen) op vakantie en later met mijn toenmalige vriend. Ook toen kwam het wel eens voor dat er een jaartje was dat ik niet op vakantie ging. Dat vond ik ook niet erg en die drang of druk om persé op vakantie te móéten, die ik zie bij anderen en ook uit bovenstaand artikel opmaak, die had ik niet en heb ik nog steeds niet. Misschien omdat ik het van huis uit ook niet gewend ben. Het is toch geen noodzaak om op vakantie te gaan? Ik zie het als luxe en verwennerij!

Hoe zie jij dat? En kun je echt niet zonder een vakantiereisje?

Dit jaar ga ik niet op vakantie. Ik kies er nu even voor om mijn geld aan andere dingen uit te geven. En dat vind ik helemaal niet erg. Een jaar geleden ben ik immers nog op vakantie geweest (naar het buitenland nog wel!) en wie weet volgende jaar weer.

1. Ik ga zeker niet elk jaar op vakantie. Misschien eens in de drie a vier jaar en dan nog hooguit een weekje in eigen land. Ik vind het dan wel heerlijk om even van huis weg te gaan en de dagelijkse beslommeringen. Maar de jaren dat ik niet op vakantie ga vind ik geen drama hoor. Ik heb het thuis ook gewoon fijn.

1. Immie, je bent er toch weer.., wat fijn! Ik ga je blog gelijk bij lezen!

Verwijderen
  2. Ik kan wel zonder vakantie, maar niet zonder uitstapjes enzo. En ook niet zonder af en toe wat vrije dagen als gezin. Dat is belangrijker voor mij dan het daadwerkelijk weg zijn...

3. Op vakantie gáán vind ik geen noodzaak, vakantie hébben wel. Een paar weken zonder wekker wakker worden, op je gemak ontbijten, bakje koffie en de krant en helemaal niets hoeven... heerlijk!

Vroeger ging ik een paar keer per jaar op vakantie. Sinds een aantal jaren zit dat er budgettechnisch niet meer in; ook niet één vakantie per jaar. Gelukkig beschik ik over het talent me ook low-budget en in m'n eigen omgeving prima te vermaken. Er is zo veel moois te zien in Nederland, vaak op korte (fiets)afstand al. Flesje water en lekkere broodjes mee... Of met vrienden picknicken in een park waarbij je allemaal voor iets lekker zorgt...

Ik snap de zorgen van de moeder uit het artikel overigens wel een beetje, geloof ik. Als je een kind hebt dat zo veel extra aandacht nodig heeft, is het heel moeilijk om het die aandacht te geven als je zelf tijdens een deel van de schoolvakanties moet werken. En als je zelf wel vrij bent, heb je eigenlijk geen vakantie omdat je kind zo veel zorg vraagt. Het andere kind heeft daar ook onder te lijden. Dus zowel voor haar als voor de kinderen zou het om die reden fijn zijn wanneer de kinderen op vakantie konden.

Ik denk overigens wel dat we met z'n allen een beetje af moeten stappen van de gedachte dat op vakantie gaan zo heel erg belangrijk is. Voor heel veel mensen is het niet meer of minder dan een statussymbool om te kunnen zeggen dat ze op vakantie gaan. Ook hoor je vaak dat op vakantie gaan bij veel mensen een heleboel stress (de organisatie, de lange reis) oproept. Je kunt je afvragen waarom we onszelf dat allemaal aan doen.

4. zelf ga ik nu meerdere keren op vakantie, maar vroeger gingen we nooit. We vermaakten ons gewoon in de speeltuin. Ik vind vakantie een luxe, maar zeker geen noodzaak.

5. Mijn eerste echte vakantie had ik in 1989, samen met een vriendin. Ik was toen 23. Vanuit thuis gingen wij nooit op vakantie. Voor mijn gevoel waren er in mijn jeugd twee jaarlijkse hoogtepunten wat uitstapjes betreft: een keer met het gezin fietsen naar de heide, daar picknicken en later op de dag een bezoek brengen + eten bij een oom en tante die aan de rand van de heide woonden. Fantastische traditie was dat. En het andere was een keer per jaar een dagtocht met een bus, waarbij de chauffeur familie van familie was en dit speciaal voor familieleden organiseerde. Een onderonsje en dus erg gezellig. Ook superleuk. Mijn vader ging echter gewoon werken. Alleen mijn moeder en broertjes gingen dus van ons gezin mee. Maar dat werd heel normaal gevonden. Mijn laatste vakantie dateert van 1996. Ik kan niet zeggen dat ik het mis. Nu woon ik wel vrij buiten het dorp dus dat is op zich wel heerlijk. Ik kan me voorstellen als je al een heel jaar drie hoog achter woont dat je ook wel eens even de ruimte om je heen wil voelen. Toch hoor je ook steeds weer verhalen van mensen die blij zijn dat ze weer naar huis kunnen. Dan denk ik: waar zijn we nou mee bezig. Ook een veel gehoorde opmerking: als ik thuis blijf dan ga ik toch maar huishoudelijke klussen doen. Waarom vinden mensen het toch zo moeilijk om lekker even de boel de boel te laten en zichzelf wat rust en vrije tijd te gunnen. Ik heb daar gelukkig nooit problemen mee gehad. Ik zie vakantie wel als een luxe. Als het er een keer niet inzit ben je nog niet per definitie arm.

6. "Vroeger" was het bijzonders als je wel op vakantie ging, nu is dat omgedraaid. Verandering van tijden, gewoontes en de wereld is het dus ook.

7. Ik vind vakantie heel belangrijk even weg van alle beslommeringen. voorheen gingen we 3x per jaar dat zit er niet meer in, maar ik hoop dat we 1x per jaar wel kunnen blijven doen.

Ik rust niet uit in mijn eigen huis ik blijf bezig en vind geen rust. het is voor mijn gevoel nooit klaar.

nu ga ik 2 weken met mijn benen omhoog en laat alles doen. lekker met de kids spelen en zwemmen en zo nu en dan me time met een boek.

8. Ik krijg altijd een beetje kromme tenen als er zo zielig wordt gedaan over niet op vakantie kunnen. Er zijn toch echt wel ergere dingen lijkt me.

Huisvlijt

9. Toen de kids klein waren gingen wij nooit op vakantie we hadden een volkstuin dat was de vakantie. Het is maar net hoe je je ze went , dagjes uit en thuis leuke dingen doen is toch ook prima.

10. Ik probeer elk jaar 4 tot 7 dagen weg te gaan, low budget. Even een andere omgeving en dan moet je vooral denken aan de Benelux of Duitsland. Ik heb het 'geluk' dat ik familie in Frankrijk en Canada heb, daar kan ik goedkoop terecht. Maar als het niet lukt is het ook goed. Vakantie hebben is wel belangrijk. Dat je toch 2 weken per jaar hebt zonder wekker en dat je kunt doen en laten wat je wi.t
    Ik bied mij vaak aan als huizenoppasser en dat is hartstikke leuk werk. Verder heb ik het voordeel dat mijn ouders en zus ver weg wonen. Zeker oppassen op het huis van mijn zus is heerlijk want die woont in een grote stad. Groetjes N