zondag 21 februari 2016

5000 euro per jaar sparen van een minimaal inkomen

Ja, da's mijn doel dit jaar. Om evenals vorig jaar 5000 euro bij elkaar te sparen.
Iemand vroeg me hoe ik dat toch doe? Of ik er zwart bij verdien misschien? Niet dus. Het leek haar toch bijna niet mogelijk..
Het leek me leuk om hier een blogje over te schrijven!
Ik ontvang trouwens geen uitkering, ik hark het sociaal minimum zelf bij elkaar. Ik zit er ietsje boven, twee tientjes ongeveer:)
 (bijstand alleenstaande = € 924). Al is hier ook de reiskostenvergoeding bij opgeteld. Die zie ik als gewone inkomsten want ik ga altijd op de fiets naar het werk, dat kost me niks.
Hier een overzichtje van mijn  inkomsten en uitgaven per maand in 2016:

Inkomsten: € 1244  (= loon + zorgtoeslag + huurtoeslag)

Uitgaven:

477  Huur
050  gwl
047  Internet/Tv/Vaste telefoon
120  Boodschappen
010  Drogist
029  Verzekeringen (auto, uitvaart, inboedel, w.a)
083  Zorgverzekering  betaalt als jaarpremie vanwege 2% korting), met de eindejaarsbonus van mijn werk
020  Wegenbelasting
015  Benzine
030  Reservering kleding + kapper
009  Netflix
005  Sim Only abonnement
002  Betaalpakket bank
030  Vrij te besteden = "zakgeld"
400  Sparen (dit is wat ik over houd als er geen onverwachte kosten zijn. Dan kies ik er tegenwoordig voor om te sparen. Dit is een keuze. Verbrassen blijft altijd aantrekkelijk ;-)
---------------------+
1244


Zo zie je dat ik in principe elke maand 400 over kan houden om te sparen. Op jaarbasis is dat x 12 al 4800 euro
Daarnaast krijg ik eind dit jaar een overstapbonus van de energieleverancier van 291 euro.
Dan zit ik al ruim boven die 5000 euro. Maar een onverwachte autoreparatie of zorgkosten bijvoorbeeld zal ook van dat spaarbedrag af gaan, dus daarom hoop ik 5000 euro over te houden.

Mijn vakantiegeld zal volledig opgaan aan een weekje weg komende zomer. Daar spaar ik niks van.

Ik vind het zelf ook nog steeds een vreemde gewaarwording dat je eigenlijk heel prettig en best luxe kan leven van het sociaal minimum!  Maar dit is echt hoe het is en hoe ik het doe.

Natuurlijk heb ik meevallers in de vorm van:


  • Gezondheid; ik maak daardoor niet of nauwelijks zorgkosten
  • Energiekosten; zijn laag omdat ik in een appartement woon, scheelt enorm in stookkosten.
  • Schulden en leningen: heb ik niet en nooit gehad ook.
  • Kwijtschelding van gemeentelijke - en waterschap belastingen


Maar ook keuzes die ik zelf maak:

  • Niet roken
  • Niet drinken (het liefst drink ik kraanwater en thee, een wijntje alleen op feestdagen/uitgaan)
  • Geen huisdieren
  • Loterijen opgezegd
  • Geen abonnementen (bibliotheek voor dit jaar opgezegd, even geen zin meer in/ tijd voor)
  • Geen lidmaatschappen (geen sportclub, wel af en toe naar het zwembad, niet structureel)
  • Eigen risico zorgverzekering staat op maximaal (normaal € 385, voor mij € 885)
  • Ik hoef niet het nieuwste mobieltje met een duur abonnement
  • Kleding en schoenen koop ik alleen als het nodig is
  • Elk jaar overstappen van energieleverancier vanwege de overstapbonus



Daarom gaat het me hopelijk lukken om dit jaar 5000 euro te sparen.











158 opmerkingen:

  1. In jouw berekening lijkt het net of je helemaal geen zorgverzekering betaalt. Je hebt dit natuurlijk wel betaald, maar je hebt het niet meegerekend in je maandelijkse kosten. In januari of december zul je geen 400 euro kunnen sparen, want dan betaal je de zorgpremie in één keer en dat moet toch ruim 900 euro zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet als kritiek bedoeld hoor! Ik vind dat je het heel goed doet met je minimum inkomen!

      Verwijderen
    2. Kwijtschelding is niet voor spaarzame types. Ik had in de bijstand ook altijd een kleine buffer, daardoor kwam ik niet in aanmerking voor kwijtschelding waterschapsbelasting en gemeentelijke belastingen, want ik had "vermogen". Die kwijtschelding is kennelijk bedoeld voor mensen zonder buffer. Mijn ervaring: je wordt gestraft voor het feit dat je goed met geld kunt omgaan.

      Verwijderen
    3. Jij denkt dat het geen fraude is om je spaargeld ergens anders onder te brengen, maar je hebt pas recht op kwijtschelding als je een laag inkomen hebt + vrijwel geen vermogen hebt. Ik heb ook nooit kwijtschelding gehad, omdat ik mijn vermogen altijd netjes opgaf en daarmee boven de norm zat.
      Ik zat wel onder de norm om voor bijstand in aanmerking te komen.

      Wat jij doet, mag eigenlijk niet, zo simpel is het. Je hebt er door je vermogen geen recht op. In principe zou je die 552 per jaar gewoon moeten betalen.

      Verwijderen
    4. Ik waardeer je eerlijkheid dat jij altijd keurig je vermogen op hebt gegeven.Ik heb het mijne weggegeven/ geschonken/ uitgeleend/ opgezopen whatever. Maakt niet uit waar mijn zuurverdiende spaarcenten uit 2015 zijn gebleven.
      Ik zou wél recht hebben op vrijstelling als ik zuip, rook, schulden maak, bij de voedselbank loop, 5 honden en 4 katten heb etc. Want ja, dan kan ik niet sparen...
      Maar omdat ik keihard werk voor een minimaal inkomen, zuinig leef en goed oplet krijg ik het niet omdat ik geld overhoud.
      Dat zou ontzettend oneerlijk zijn! Ik ga daar niet mee akkoord.

      Verwijderen
    5. Ik ben het met je eens dat het heel oneerlijk is om mensen met een minimuminkomen die heel zuinig leven geen kwijtschelding te geven. Ik had het niet door toen ik ongeveer 30 jaar geleden kwijtschelding aanvroeg. We waren zwaar teleurgesteld, we hadden eigenlijk het geld gewoon op moeten maken en dan hadden we het volgende jaar wel recht gehad op kwijtschelding. Maar ik was wel erg gehecht aan mijn buffertje. Het buffertje gaf mij zekerheid in moeilijke tijden.

      Verwijderen
    6. Hier in Amsterdam is de gemeente in onderhandeling met de belastingdienst om te kijken of ze akkoord gaan met mensen die een minimuminkomen hebben kwijtschelding te geven ongeacht hun spaargeld.

      Verwijderen
    7. En wat nu als mensen veel spaargeld hebben doordat ze de loterij gewonnen hebben of een erfenis hebben gekregen? Zeggen van een miljoen.Maar wel een laag inkomen. Zouden ze dan nog steeds recht hebben op die kwijtschelding? Dat is ook krom

      Verwijderen
  2. Heel knap! Denk dat heel weinig mensen met een minimuminkomen dit ook zal lukken.
    Gevaar van deze blogtitel is dat de overheid denkt ok uitkering kan dus drastisch omlaag.
    Je spaart 5000 per jaar maar wel kwijtschelding terwijl max. vermogen voor kwijtschelding 2000 euro is. Je spaargeld verstopt in een ouwe sok?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe krijg je de kwijtschelding geregeld als je een auto en geld hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag een auto hebben, maar die mag niet een waarde hebben van € 2269 of meer.
      Mijn auto is minder waard.
      Je mag ook wel een beetje spaargeld hebben hoor. Alleen niet teveel om ervoor in aanmerking te komen

      Verwijderen
  4. Wat knap. Ik zou dat niet voor elkaar krigen. Mijn bibliotheek abonnement en mijn kopjes koffie wil ik niet kwijt.
    Als je in dit tempo doorspaart zou ik inderdaad je spaargeld maar bewaren in een oude sok. Zodat je geen problemen krijgt met een instantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het is ook keuzes maken. Ik heb nu Netflix en daar geniet ik enorm van. Daarom kies ik daar op dit moment voor en volgend jaar misschien wel weer de bieb. Alles wat er op m'n lijstje stond heb ik geleend en gelezen het afgelopen jaar.
      Koffie lust ik niet eens ;)

      Verwijderen
    2. Boeken lezen en info vergaren kun je via Google beter als via de bibliotheek en de kopjes koffie zijn bij de supermarkt ook niet duur.je loopt er bij veel al de deur uit met een bekertje wat je niet hoeft te betalen.en teveel koffie is niet goed voor je hart dus

      Verwijderen
  5. Dat is best knap! Een goede motivatie om onze uitgaven nog eens tegen het licht te houden'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontzettend knap! Mooi om ook eens een tegengeluid te horen. Het is dus zeker wel mogelijk om te sparen in de bijstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je ook een bepaald doel voor ogen met de bedragen die je spaart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, voor de toekomst. Ik wil tzt graag verhuizen. En voor een wat langere, luxere vakantie naar het buitenland. En dan twee weken ipv één week.
      En een buffer hebben voelt gewoon heel fijn

      Verwijderen
    2. Vind je het geen akelig idee dat mensen met een kleine buffer zonder vrijstelling extra moeten betalen voor jouw vrijstelling. als er schoon drinkwater uit je kraan komt heb je daar geen geld voor over?

      Verwijderen
    3. Mensen met een minimum inkomen krijgen nu eenmaal vrijstelling dat is de wet! In Amsterdam is de gemeente in onderhandeling met de belastingdienst om vrijstelling te geven aan iedereen met een minimum ongeacht spaargeld.

      Verwijderen
  8. Alle respect voor wat je doet, maar je eigen vermogen stallen bij andere riekt naar fraude... Niet dat ik er mee ineens ben: op deze manier zou je in nederland nooit uit de armoede kunnen komen, dus je moet iets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het riekt niet alleen naar fraude , het is het ook! Op deze manier krijg je kwijtscheldingen waar je geen recht op hebt. Heb je er weleens bij stilgestaan dat andere eerlijke mensen dat geld voor jou ophoesten?
      Je bent gewoon een profiteur over de rug van anderen, maar wat kan jou het schelen ? Jij voelt en ziet het compleet anders.

      Verwijderen
    2. Inderdaad ordinaire fraude. Bizar om hier zo trots op te zijn op social media. Duidelijk bewijs ook dat die hele kwijtschelding niet nodig is. Ik heb dit bericht gekopieerd en doorgestuurd naar diverse partijen. Hopelijk. Pakt iemandhet op.

      Verwijderen
    3. Ik wist dat er zulke reacties zouden komen. Jammer. Maar ik kan duidelijk zijn: Ik heb gewoon recht op die kwijtschelding hoor!

      Net als een ander recht heeft op bepaalde toeslagen. Kinderbijslag bijvoorbeeld. Zullen er ook mensen zijn die dat geld terugsturen omdat ze het niet nodig hebben?

      Ik heb die kwijtschelding inderdaad niet echt nodig, juist ómdat ik zuinig leef en bepaalde keuzes maak. De meeste mensen maken andere keuzes en verbrassen hun inkomen lekker. Ik spaar het op. En daar ben ik trots op dat me dat lukt.
      Prima dat je het doorstuurt naar diverse partijen. Het helpt niks. Ik ben een uitzondering op de regel.
      De regel dat mensen met een laag inkomen nauwelijks rond kunnen komen.

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    5. Tja die kinderbijslag... en de belastingen.... en andere regeltjes... wat zal ik daar 'es van zeggen.... "Als hunnie het doen doe ik het ook" is natuurlijk niet de beste mentaliteit, vind jij van wel?

      Sinds ik kinderbijslag krijg, wat ik niet nodig heb, sponsor ik meerdere kinderen in de derde wereld. Zo zou je er natuurlijk ook tegenaan kunnen kijken....

      Verwijderen
  9. Ik vind het heel knap zoals je dat doet. Petje af!
    Hele volksstammen houden meer over en zitten in de problemen. Waar ligt dat toch aan?
    Bestedingsbudgetten, er zijn boeken over te vullen.
    Als iedereen zo gedisciplineerd zou zijn als jij, hadden heel wat minder mensen schulden.
    Maar je moet er ook de hersens voor hebben en het moet ook in je aard/genen zitten.
    En natuurlijk, en dat kan niemand voor je regelen, een goede gezondheid want hoge eigen risico's nemen zit er niet voor iedereen in. Dus daarin ben je een geluksvogel.
    Nogmaals petje af maar sla er niet in door want het leven mag je ook best eens vieren! Vr.gr, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik vier het leven wel hoor, haha Ik koop mezelf vaak wel iets leuks/ extra's van m'n 'zakgeld ' bijvoorbeeld. En ik ga lekker op vakantie en af en toe uit eten/ bioscoopje met vriendinnen. Ik kom niks tekort.

      Overigens zit het niet in mijn genen of de aard van het beestje. Ik heb het mezelf aangeleerd, want ik ben van nature eerder een big spender. Vind het heerlijk om lekker te shoppen.
      Wel redelijk intelligent, HBO opgeleid, dat zegt misschien ook iets.
      Alles valt en staat met overzicht en inzicht.

      Verwijderen
    2. EN ALLES VALT OF STAAT met een flinke portie GELUK (je gezondheid) en grote MAZZEL (flat met weinig stookkosten, je ouders die ook meewerken met spaargeld wegzetten, geen kapotte apparaten etc. etc.) Denk ook eens aan de mensen die dit geluk en mazzel niet hebben. Zij zijn wellicht ook HBO opgeleid en kunnen wel degelijk inzicht en overzicht hebben. Over de term 'recht hebben op' zullen we het maar niet hebben. Waarmee ik verder niet wil bestrijden dat je je best doet om zuinig te leven. Gr.Inge

      Verwijderen
    3. Zou fijn zijn als je nog even reageert op mijn reactie KM.
      gr. Inge

      Verwijderen
    4. @ Inge: Tuurlijk wil ik wel even reageren.
      Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die moet leven van een laag inkomen daar prima van kan rondkomen. Echt gemakkelijk. Het ligt er gewoon aan welke keuzes je maakt! Dus die WET dat er voor de minima kwijtschelding is mag er van mijn part ook af. Nergens voor nodig.
      En ik kan je uit de droom helpen: mijn spullen gaan ook kapot. Nieuwe laptop gekocht afgelopen zomer, nieuwe remblokken en remschijven op auto afgelopen maand. Een wieldop verloren onderweg, gisteren. En ik heb inderdaad mazzel qua gezondheid. Maar op andere vlakken weer minder mazzel (huisvesting en geluk in de liefde bijvoorbeeld) Wonen in een appartement heeft voordelen qua stookkosten idd, maar ook wel wat nadelen) Maar over het algemeen ben ik een gelukkig mens. Mag dat, dat kan ook een keuze zijn he? Ik denk dat iedereen in Nederland geboren sowieso al geluk en mazzel heeeft. "Always look on the bright side of life."

      Verwijderen
  10. Ik kom dus niet voor kwijtschelding in aanmerking omdat mijn bijelkaar geharkte spaargeld wel op mijn eigen naam staat en niet bij iemand anders op een rekening of in een oude sok.
    Ben ik dus kennelijk een sukkel, want zo kon ik nog meer sparen.
    Toch wil ik je wel een compliment geven voor je spaarzaamheid en je vermogen om zuinig te leven. Maar helemaal aan de regels hou je je niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoe kun je frauderen met geld dat je eerlijk gespaard hebt? je hebt recht op die kwijtschelding, dus waarom niet dan? dat anderen dat zien als fraude is nogal zielig en dat dan doorsturen naar instanties, wat een lef.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een raar verschijnsel dat je kwijtschelding krijg als je weinig spaargeld hebt en geen kwijtschelding als je boven het, toch niet zo riante, bedrag van € 2000 euro uitkomt. Ik vind dat er alleen puur en alleen naar inkomen gekeken zou moeten worden. Of je daar zuinig mee omgaat of het meteen uitgeeft is je eigen zaak. Ook bij huurtoeslag en zorgtoeslag wordt daarnaar gekeken al liggen de bedragen daar beduidend anders.
    Ik ben aan het sparen voor een zelfgefinancierd vervroegd pensioen en zal mijn zorgtoeslag (want laag inkomen) op een bepaald moment ook kwijtraken als ik boven de (hoge) grens uitkom. Toch voelt dat raar want ik laat veel dingen of bezuinig erop om dat bedrag bij elkaar te kunnen sparen. Ik doe daar niemand kwaad mee en op den duur ga ik het ook weer in de economie stoppen door er gewoon van te leven. Fraude is een groot woord dus in dit verhaal en riekt meer naar jaloerzie omdat iemand zelf geen toeslagen krijgt, of niet bij machte is een bepaald bedrag bij elkaar te sparen. (Hoewel dat bij rentenier niet aan de orde is. ;)) Het wordt pas fraude als je de vermogensrendementsheffing ontduikt al snap ik heel goed als mensen het proberen, want als je alleen spaart teer je alleen maar in op je vermogen door deze belasting. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Gelukkig wordt er nu naar gekeken, maar linksom of rechtsom, het rijk zal toch proberen om deze inkomsten veilig te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De vergelijking met kinderbijslag loopt mank: dat is een volksverzekering, die krijg je ongeacht je inkomen, de koning krijgt het ook. Maar men mag 5300 belastingvrij schenken, dus als je het als schenking ziet, dan lijkt het me legaal, tenzij jij om een of andere reden niet mag schenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hallo,
    Vind het heel knap hoe je met je geld omgaat.Petje af.
    Ik ben vorig jaar mijn kwijtschelding kwijt geraakt.Waarom?Bij controle van mijn afschriften stond de terugbetaling van de energieleverancier er nog op.dus geen kwijtschelding.Daarvoor zit ik dus met een dekentje om,douche niet iedere dag en maar een lampje aan.
    Je wordt inderdaad gestraft als je zuinig bent.
    gr Jose

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij houdt je aan de regels en moet daarvoor 'boeten'. Koningin M. omzeilt de regels heel slim en niet geheel legaal en krijgt daardoor wel haar vrijstellingen.
      Dat is nogal een verschil vind ik.

      Verwijderen
    2. In Amsterdam praat de gemeente en belastingdienst over de kwijtschelding voor minima, gemeente vindt dat iedereen die leeft van een minimuminkomen kwijtschelding moet krijgen ongeacht vermogen.

      Verwijderen
  15. petje af @koningin Minima, na al die negatieve en positieve berichten neem ik mijn petje voor je af.
    Gewoon zo doorgaan!
    Voor die negatievelingen, zorg er maar voor dat jullie niet in zo'n situatie terecht komen en mocht je in zo'n situatie terecht komen probeer dan maar eens 5000 euro over te houden al zijn het er maar 3000 ga er maar aanstaan of doe het maar eens na!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind knap hoe je het doet!
    Het kromme in Nederland is als je zuinig leeft dat je dus gestraft wordt vanwege je spaar centen terwijl een ander tot hun nek in de schulden gaat, rookt, drinkt en aan de voedselbank loopt en overal recht op hebt, terwijl als je overal op beknibbelt en de centen opspaart je "gestraft wordt" eigenlijk zouden ze alleen naar inkomen moeten kijken en niet wat je opspaart.
    Slim dat je je centjes ergens anders parkeert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slim? Ordinair fraude plegen heet dat! Wat een instelling zeg.

      Verwijderen
  17. Waarom zou je gestraft worden, omdat je heel goed met geld om kunt gaan? Knap hoor meid, de vervelende reactie is vaak niets dan afgunst. Super van je !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kom je erbij dat het straffen is? Ze heeft er geen recht op omdat ze spaargeld heeft daardoor kan ze het prima zelf betalen, dat heeft toch niets met straffen te maken?

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  18. Ik vind het zo knap dat je je boodschappen kan doen voor 120 euro. Ik hoop dat je daar een keer een blogje aan besteed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het heel erg jammer dat er zo vreselijk naar gereageerd wordt. Je werkt en krijgt daarbij wat kleine toeslagen, net als de rest van Nederland. Of de een nu kinderbijslag krijg of jij huur en zorg toeslag, lekker belangrijk. Natuurlijk mag iedereen het zo doen zoals ze zelf willen. Ik heb dan ook geen mening over wat je met je spaargeld doet. Jij hebt daarvoor gewerkt en jij bent daarvoor heel zuinig geweest. Ik heb er bewondering voor hoe je het allemaal doet. Daar kunnen meer mensen een voorbeeld aannemen. De meeste mensen die nu reageren lezen je blog niet of half, want volgens mij gaan de meesten ervan uit dat je je handje ophoud voor een bijstand uitkering. En dan nog als je door omstandigheden in de bijstand terecht komt is dat vaak geen keuze en is het nog steeds geweldig als je zo goed met geld om kunt gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Marga, het is niet dat mensen de blog niet goed lezen en denken dat KM haar handje ophoudt. Die reacties zijn van mensen die de regels voor kwijtschelding kennen. Voor kwijtschelding mag je maximaal 2000(?) euro hebben. KM heeft 5000 of meer, dus ze heeft geen recht op kwijtschelding. Als ze het toch krijgt, heet dat fraude. Zo simpel is het.
      Of je dan achter die vorm van fraude kunt staan of niet, is een kwestie van persoonlijk voorkeur. Ben je het eens met de wet, of redeneer je vanuit 'hoe het zou moeten zijn'. Ik neig zelf wat naar het tweede, maar het blijft hoe je het ook wendt of keert, fraude.

      Verwijderen
  20. Allereerst wil ik je complimenteren dat je zo goed met je geld kunt omgaan. Knap hoor!

    Maar eerlijk gezegd vind ik het minder netjes dat jij bewust de boel loopt te belazeren om voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen in aanmerking te komen. Jij doet dat wellens en wetens door je spaargeld bij je ouders te parkeren en niet eerlijk het gespaarde bedrag bij de gemeente op te geven.
    Wij kunnen hier gaan debateren over het feit of de regels rond deze regeling wel of niet eerlijk zijn maar dat geeft jou niet het recht om er misbruik van te maken. Wat jij doet is fraude en jij hebt geen recht op deze kwijtschelding. En jij weet dat donderdsgoed anders hoef je geen spaargeld te verstoppen.
    Jij zegt dat jij je anders "gestraft" voelt voor je zuinigheid.
    Dat kan wel zo zijn maar dan worden er heel veel mensen "gestraft" hoor.
    De belastingen worden betaald door wat werkenden verdienen.
    Er is iemand geweest die gewerkt heeft eerlijk zijn belasting betaald heeft waardoor jij die vrijstelling kon krijgen. Heb jij dat al eens zo bekeken?

    Het is echt niet dat ik je iets niet gun, ik gun je het beste en ik vind het knap dat je zo zuinig kunt leven maar ik hoop ook dat bij jou het besef komt dat er een klein gedeelte spaargeld bij jouw staat ouders staat wat jou eigenlijk niet toekomt.


    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is misschien een beetje muggeziften,maar ik zie niet dat je een bedrag hebt gereserveerd voor de APK van je auto.Of betaal je dat weer van je spaargeld??

    BeantwoordenVerwijderen
  22. In de randstad liggen de prijzen voor wonen wel hoger.
    Huur voor een oude flat 634 incl stadsverwarming
    gas en elektra 40
    water 6
    warm watertap 13
    Ik leef ook van het minimun, drink niet, heb geen huisdieren, heb ook geen zorgkosten, maar ik kan echt geen € 400 sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De huur in de randstad ligt hoger, maar je krijgt ook meer huursubsidie. Dus in verhouding betaal je dan ongeveer net zoveel.
      Die 400 die ik per maand spaar lukt ook omdat ik de zorgpremie niet meer hoef te betalen, die is één keer betaald, wat normaal 83 euro p/m zou zijn.
      Gas & Electra betalen we hetzelfde, waterverbruik is een tientje bij mij. Samen ( gwl) dus 50.

      Verwijderen
    2. Dit is al een oude discussie, maar ik lees hem nog met interesse. Ik was al vol bewondering dat je het financieel redde, maar nu ik lees hoe je het redt, vermindert mijn achting. Ik woon in de Randstad, heb - 20 jaar ouder dan jij ongeveer - nog steeds geen wereldinkomen. Ik betaal inderdaad sinds een paar jaar een huur van boven de € 600, maar krijg geen huurtoeslag omdat ik vermogen heb (opgebouwd in de tijd dat ik goedkoop huurde, met veel overlast en andere nadelen) wat ik gewoon opgeef. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om hiermee te frauderen!

      Verwijderen
    3. Je mag als alleenstaande €24.437 euro aan vermogen bezitten. Pas als je daarboven zit verlies je je recht op huurtoeslag Je had er ook voor kunnen kiezen om eens lekker op vakantie te gaan of te investeren in andere luxe, of schenken aan een goed doel om onder deze grens te blijven. Je hebt dus zelf je recht op huurtoeslag verspeeld. Het is geen fraude hoor, om geld uit te geven i.p.v op te potten.

      Verwijderen
  23. Ik vind het knap dat je het zo kan doen; het is hoe dan ook zuinig en spaarzaam. Maar ik zou er een stuk meer respect voor hebben als je die (pakweg) €550 die kwijtgescholden zijn gewoon zelf zou betalen. Dan spaar je nog steeds een zeer riant bedrag, maar hoef je nooit over je schouder te kijken mbt een eventuele controle.
    S.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg een geautomatiseerde kwijtschelding. Dus ik heb mazzel gehad. Zou jij er achter aan bellen om te zeggen dat je voldoende geld had en ze smeken of je het alsjeblieft zelluf mag betalen?!
      Ik niet.

      Verwijderen
    2. Jammer, dat ik niet weet waar je woont
      want ik wil graag even voor je bellen

      Verwijderen
    3. Het is zo dat op het moment de regeling op losse schroeven staat. Op dit moment zijn de gemeente Amsterdam en de belastingdienst in onderhandeling over kwijtschelding. De gemeente vindt dat iedereen met een minimuminkomen kwijtschelding moet krijgen ongeacht spaargeld.

      Verwijderen
  24. Misschien kun je dit blogje ook maar beter weghalen.
    Blijkbaar kun je niet tegen de kritiek die er wordt ge-uit op jouw manier van sparen.
    Ik had een ( serieuze) reactie geschreven op je aanvullende blogje, maar mijn reactie heb je weggehaald. Jammer, want je laat je zo wel heel erg kennen. Ik was beslist niet beledigend of kwetsend, ik wees je alleen op een denkfout die je maakt door niet te sparen van geld dat je overhoudt nadat je alle rekeningen hebt betaald. Jij haalt eerst spaargeld weg en wil daarmee aantonen dat je niet genoeg hebt om de gemeentelijke belastingen te betalen.
    Verkeerd-om denken vind ik dat.
    Ik vind het overigens heel knap dat je zo zuinig bent (dat meen ik écht!) maar misschien ben je nu toch een beetje doorgeslagen.
    In ieder geval heel veel succes gewenst met je spaardoelen, want ik gun het jou echt wel hoor. Alleen die ene denkfout, hè.....
    Groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat ik wel goed tegen kritiek kan. Dus laat ik mijn blog gewoon staan. Mensen mogen best hun mening geven en ik wil daar ook op reageren, behalve als mensen gaan schreeuwen en me beledigen.
      Ik heb jouw reactie waarschijnlijk niet gelezen, ik heb het hele blog weggehaald omdat ik vond dat ik in herhaling viel en mezelf niet hoefde te verdedigen.
      Kennelijk heb ik een hele andere gedachtegang over die dingen dan sommige van mijn lezers incl. jij.

      Verwijderen
  25. Als je zuinig bent, maak je het beste van de financiele omstandigheden. Als je gierig bent doe je dat ten koste van een ander. Misschien een overweging waard....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jammer dat je je blog van vandaag - en daarmee alle genuanceerde reacties - weggehaald hebt....

    Dus hierbij opnieuw mijn reactie:

    Als zó veel mensen je dezelfde feedback geven, zou je er misschien eens over kunnen nadenken of ze een punt hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dat kwartje na vandaag nog niet ingedaald is.........

      Verwijderen
    2. Ik denk niet dat het kwartje is ingedaald anders had ze haar blogpost niet gewist.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  27. Ik zie dat je je blog hebt weggehaald van vandaag, jammer.

    Dan haar nogmaals mijn mening:

    Ik vind het tenenkrommend om te lezen dat jij zo'n misbruik maakt van de kwijtschelding, je hebt er geen recht het is FRAUDE.

    Echt hoor ik kan hier echt niet tegen.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De bedoeling van toeslagen en subsidies is dat ze verleend worden aan mensen die ze echt nodig hebben en ze dus gebruiken. Niet om ze te sparen.
    Als iedereen gewoon de belasting betaalde die hij/zij zou moeten, konden we met z'n allen wat minder betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Anoniem schrijf je met 1 N annoniem.
    En Sas, nu weten we het wel je bent het braafste meisje van de klas.
    Koningin, het was "een beetje dom" om dit logje te plaatsen zou Max zeggen;-]].
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal niet dom. Nu komt ze er hopelijk achter hoe fout ze bezig is.
      Misschien dringt het tot haar door dat wanneer er zoveel negatieve reacties zijn die azijnpisses"toch weleens gelijk kunnen hebben.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    3. Unknown ik weet hoe je anoniem schrijft.
      Jij gebruikt Unknown en ik Annoniem.
      Begrijp je?

      Verwijderen
    4. Sas, ik heb jouw reactie verwijderd. Je weet kennelijk van geen ophouden. Ik weet je mening nu wel. Is genoeg nu

      Verwijderen
  30. Ik kwam via via op je blog en vind het in en in triest dat je zoveel sneue reacties hebt gekregen hierop!
    Ik vind het knap dat je het spaart en geef je groot gelijk dat je je spaargeld onderbrengt! In Nederland wordt je al zoveel genaaid op elk gebied dat ik ook zuinig zou zijn op die centjes.
    Mensen zijn gewoon jaloers, omdat ze het zelf of wel moeten betalen of niet kunnen betalen.
    Wees trots op jezelf! En laat de rest lekker lullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ipv laten lullen kan KM misschien ook is goed gaan nadenken waarom er zoveel mensen zijn die hierover vallen.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  31. Er is niemand die aan haar spaargeld komt hoor!
    Maar zij heeft onder valse voorwenselen geld gekregen waarop ze geen recht had. En dat is zeker niet iets om trots op te zijn.
    MD

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wil je deze bagger alsjeblieft gaan modereren?

    Echt, niet te geloven hoe extreem sommige mensen losgaan, doet me denken aan de reacties die Zuinigaan kreeg op bepaalde logs.
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Nou, ik kan je verzekeren dat dit van mijn kant absoluut geen jaloezie is. Maar oprechte verontwaardiging dat iemand bewust zo oneerlijk is en dan ook nog geïrriteerd is als ze erop aangesproken wordt.
    Onbegrijpelijk.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef haar groot gelijk.
      Die miljarden die uit het pensioenfonds zijn gegrepen daar kun je je beter druk om maken.

      Verwijderen
    2. Dat is weer iets heel anders, omdat er ergens anders iets fout gaat mag je zelf ook maar de boel bedriegen? Zo werkt dat naar mijn idee niet.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    3. KM heeft gefraudeerd. Dat er meer zaken in het leven gebeuren die niet door de beugel kunnen geeft haar nog geen vrijbrief omdat ook te doen. Rare gedachtenkronkel.

      Verwijderen
  34. Ik kan je ook verzekeren dat ik niet jaloers ben op Koningin Minima.
    Ik vind niet dat je het kan maken om je spaargeld weg te sluizen zodat je kwijtschelding kan krijgen.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Waarom spaar je eigenlijk? Als je de reacties van veel mensen hierboven leest kan je beter het geld opmaken aan meer luxe. Vaker een dagje weg, uit eten, op vakantie of wat luxere boodschappen. Dan spaar je niets (teveel) maar kunnen de mensen die het fraude vinden ook geen commentaar leveren over de kwijtschelding.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag mij dat ook wel eens af. Ik betaal zoveel belasting dat ik er een paar bijstand gezinnen en fraudeurs van kan onderhouden. Ik ga op mijn krent zitten of zoek een eenvoudig en laag betaald baantje en ga de boel lopen te flessen. Waarom zou ik nog eerlijk zijn? Waarom zou ik wel eerlijk belasting betalen als half Nederland pakken wat er te pakken valt als gemeen goed heeft gemaakt? Dit vraagstelling van jou moet je eens omdraaien. Het is een klap in het gezicht van de betaler die voor dat gefraudeer kan opdraaien. Zo ik ga nu werken iemand moet dit allemaal betalen toch?

      Verwijderen
    2. Ze kan het uitgeven aan luxe dingen maar kan het geld ook uitgeven aan bij- of omscholing zodat ze eindelijk een baan vindt waarmee haar inkomen boven het bijstandsniveau uitkomt. Dat lijkt mij een veel betere investering.

      Verwijderen
    3. @ Roos, je hebt helemaal gelijk. Zelf zie ik het verschil niet tussen verbrassen of het opsparen. Eigen geld, eigen keuze. Best vreemd dat ik door het ene te kiezen ineens als een fraudeur word neergezet.

      Verwijderen
  36. Ik ben blij dat ze er in sommige gemeentes over na gaan denken dat de link 'vermogen' versus kwijtschelding nou niet echt een goede is. Ik denk dat iedereen zelf mag bepalen hoe hij/zij het verdiende geld uit mag geven. Dan krijgen we dus ook niet van deze 'mes het mes op tafel' discussies als hier. Jammer dat je het blog van gisteren weg hebt gehaald en geen verantwoordelijkheid meer wilt nemen voor je eigen woorden daar je in deze ook geschrapt hebt.
    Ik zie ook eerlijk gezegd het verschil niet tussen dus het extra geld uitgeven aan luxe (wat een keuze is) en sparen (wat ook een keuze is). Jammer dat er geen mogelijkheden zijn voor km om het geld gewoon zelf op te kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat Koningin Minima best wel weet dat ze niet eerlijk bezig geweest is. Dat ze daar voor zichzelf een "verontschuldiging" aan geeft is psychologisch begrijpelijk.
      IP adressen zijn zo achterhaald door de politie.
      Ik denk dat ze bang is voor de gevolgen van dit blog en daarom het een en ander verwijderd heeft. Maar je verantwoordelijkheid nemen is dat iig niet!

      Verwijderen
    2. Er is geen verschil tussen je geld sparen of uitgeven aan luxe. Maar met spaargeld heb je gewoon geen recht meer op de kwijtschelding. Net zo goed dat je boven een bepaald inkomen méér belasting betaald of geen huursubsidie krijgt bijvoorbeeld. Als iedereen dan ging frauderen met de cijfers met de insteek van: hé als ik minder verdiende had ik het toch ook gekregen!!! Dat is het gedachtenpatroon van Koningn Minima en sommigen hier.
      En dat is een ridicule manier van denken.

      Verwijderen
  37. Bibliotheek opzeggen en tv en netflix houden?
    Lijkt er op dat je het wel prima vindt zo..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die opmerking snap ik niet helemaal?

      Verwijderen
    2. Ik heb geen Netflix, ik kan mijn geld beter bewaren, heb namelijk nog belasting te betalen!!

      Verwijderen
  38. Chapeau voor jezelf. Idd koningin minima. Al die anonieme reacties, ik zou beginnen met in instellingen van blogger bij reacties aan te geven dat alleen geregistreerde gebruikers mogen reageren,

    Ik vroeg me af hoe je dan naar de tandarts gaat. Dat is twintig euro voor een halfjaarlijkse controle.

    80 procent van NL is niet eerlijk bij de belastingopgave. Niet voor niets dat we tot 1 maart moeten / mogen wachten tot het invullen.
    Belachelijk dat de definitieve aangifte van ondernemers en de bijbehorende privé aangifte minimaal 1 jaar duurt voordat die gecontroleerd is, maar dat terzijde.


    Goed gedaan en ga zo door. Stres gaan we nog belasting heffen als je bij iemand anders eet, of over de groenten die we telen.

    Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van toeslagen en ik ben verrast dat een inkomen leuk wordt aangevuld.

    Succes en anonieme bloggers uitschakelen hoor. Niemand is perfect. Ik denk dat je blog meer gelezen gaat worden, dankzij Zuinigaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Volgens mij is Opnieuw Beginnen ook niet jouw echte naam maar een pseudoniem en dus net zo anoniem als alle andere schrijvers hier.

      Verwijderen
    3. @ opnieuwbeginnen, Dank voor de tip. Ik heb het aangepast in de instellingen.
      Voor tandartskosten heb ik naast de zorgverzekering een aanvullende verzekering afgesloten. 100% vergoeding voor de periodieke controles

      Verwijderen
    4. Opnieuw Beginnen: over die zelfgeteelde groente is een hele leuke van Kooten en De Bie over gemaakt!
      Wat een reacties mensen. En de heftigheid en vasthoudende herhaling van sommige daarvan. Ook ik kies om redenen van privacy voor anonieme reacties. Maar anoniem of onder pesudonym reageren kan toch geen excuus zijn om zo bot te doen? Het is op het randje van cyberpesten zo nu en dan.

      Verwijderen
  39. Heel erg knap hoe je het doet, petje af hoor.
    Hoop dat je wat vaker een blogje schrijft in de toekomst en dan vooral besparingstips, die heb je vast!


    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wel ja, ga hier nog méér censureren...

    Ik snap al die verbeten steunreacties niet. De mensen die erop wijzen dat hier fraude wordt gepleegd, doen dat over het algemeen in keurige bewoordingen. En als je die mening confronterend vindt, dan haal je hem maar weg?

    Blogs weghalen en mensen die kritiek hebben jaloezie verwijten is erg flauw. Iedereen mag helemaal zelf weten wat ie met zijn eigen geld doet als het zijn eigen geld is. Maar dat is het in jouw geval niet. Jij krijgt steun van de staat terwijl je dat niet nodig hebt. Erop wijzen dat er andere mensen zijn die nog veel ergere dingen doen is natuurlijk ook een zwaktebod.

    Ik snap best dat je geschrokken bent van de reacties. Blijkbaar had je gedacht dat iedereen het reuze slim bedacht vond om dat spaargeld weg te sluizen naar je ouders. Het zou je sieren als je zou laten weten dat de reacties hier je aan het denken hebben gezet. Het is nooit te laat om een fout te herstellen. Eerlijk duurt het langst.

    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen mag zijn mening hebben, maar mensen die gaan lopen schreeuwen op dit blog (als ik het lees als schreeuwen) of wanneer er onwaarheden in het geschreven stukje staan, dan haal ik ze weg.
      Natuurlijk heeft het me aan het denken gezet. En schrik ik inderdaad van de hoeveelheid reacties en meningen.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Goed om te lezen dat je wel bent gaan denken...

      Verwijderen
  41. nou ik denk dat dit een groot lulverhaal is.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Kloppen doet het niet maar ik verbaas me ook over het "keurige"gedrag van iedereen. Is iedereen dan heiliger dan de paus ? Niemand een pen thuis liggen van het werk ? Iedereen gaat terug met de bon naar de supermarkt of restaurant als er een foutje in hun voordeel is gemaakt ? Eerlijk gezegd geloof ik daar helemaal niks van. Op mijn vorige werk zag ik af en toe onkostendeclaraties voorbij komen........je wil het niet weten. ( en dat was bij een keurige maatschappelijke organisatie). Nogmaals ik ben ook van mening dat het niet netjes is maar ik denk ook dat we met zn allen eerlijk naar ons zelf moeten kijken. Volgens mij zijn er velen ( en ik ook ) die het lekker vinden om een keer een mazzeltje te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zeker niet roomser (i.p.v. heiliger) dan de paus maar ik ben gewoon een eerlijk mens die inderdaad de mens achter de toonbank erop wijst dat er een fout in mijn voordeel is gemaakt!

      Verwijderen
    2. Belastinggeld is overheidsgeld en dus geld van ons allemaal!

      Als ik bevoordeeld word in een winkel, zeg ik er net als Janne iets van, zoals ik dat ook doe als ze me teveel laten betalen. Ik snap niet wat daar mis mee of raar aan is.

      Verwijderen
    3. Er is niks mis met eerlijkheid ! Alleen is die grens persoonlijk en voor iedereen anders. Ik probeer alleen te zeggen als ik naar mezelf kijk( en mijn omgeving )ik best dingen kan bedenken die niet helemaal kloppen maar toch gebeuren.
      Ik ga echt niet terug met een kassabon als de appie een klein foutje in mijn voordeel heeft gemaakt. Ook heb ik geen moeite met het feit dan een oppas wat geld in de hand gedrukt krijgt als bedankje. Lijkt onschuldig maar is technisch gezien zwart werk.

      Verwijderen
  43. Wat een reacties!
    Ook ik heb respect voor je zuinige leefstijl.
    Maar ook ik vind dat je je niet aan de spelregels houdt. Bijstand, kwijtschelding etc. is bedoeld voor mensen die er recht op hebben en die op geen enkele andere wijze in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
    Wat ik niet begrijp is hoe jij als alleenstaande, HBO opgeleide dame in de bijstand zit danwel net boven bijstandsniveau verdient.Ik sluit mij aan bij een van de vorige reacties. Waarom gebruik je je spaarcentjes niet om een opleiding te volgen en daarmee je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Dan heb je een beter inkomen en hoef je niet meer (oneigenlijk) gebruik te maken van bepaalde voorzieningen. Je houdt je eigen broek op en zorgt voor je eigen toekomst. Succes!
    groet,
    mariska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een hele leuke baan met een vast contract. Ik kies in deze tijd voor zekerheid en wil hier heel graag blijven werken. Er zijn ook nog belangrijkere in het hebben van werk dan een bepaald uurloon. Ik ben overigens tevreden met mijn inkomen omdat ik er prima van kan leven. Waarom moet alles altijd méér, méér méér? Toen ik er alleen voor kwam te staan heb ik wel heel veel gesolliciteerd omdat ik dacht dat ik het nooit zou redden van het minimum en echt meer uren nodig was (die ik hier niet krijg). Nu heb ik er wel wat extra uurtjes bijgekregen, een bijbaan. Daarnaast ben ik lang genoeg naar school geweest. Ik heb het goed en vind het ook wel prima op dit moment. De kansen op werk zijn met een nieuwe opleiding ook gering in deze tijd. De banen liggen niet voor het oprapen en mijn inziens wordt heter niet beter op.
      Is het ook goed om tevreden te zijn met wat je hebt?

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie. Natuurlijk is het goed om tevreden te zijn met wat je hebt, fijn dat je dat kan. En ik ben het zeker met je eens dat meer-meer-meer niet de weg is naar een zinvol leven.
      Persoonlijk vind ik echter ook dat ik wanneer je je eigen broek kan ophouden, je dan ook geen gebruik zou moeten maken van de voorzieningen waar je feitelijk geen recht op hebt. Dat is mijn persoonlijke mening en ik wil jou niet veroordelen.

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens! Misschien kun je dan ook tevreden zijn met 4480 spaargeld in plaats van 5000?

      Verwijderen
    4. Overigens wel een interessante discussie dit. Je maakt wel wat los!
      Over het algemeen probeer ik spaarzaam te zijn en bewust met mijn geld om te gaan. Ik los mijn hypotheek af en ik moet vermogensrendenmentsheffing betalen over mijn gespaarde centen, waar ik hard voor werk. Ook dat vind ik niet eerlijk, maar ja.....

      Verwijderen
  44. beste minima.Om 16.28 uur schrijf je waarom moet altijd alles meer, meer,meer. zelf ben je er anders ook niet vies van. Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lieve, lieve Minima, wat heb je aangehaald met dit blog! Wat krijg je een bagger over je heen. Laat het van je af glijden! Ik leef met je mee. Gebruik je gezonde verstand als je kompas en laat die gefrustreerde azijnpissers praten. Ik bewonder je zeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. En ik wil je zeggen dat je blog mij door een heel moeilijke periode heeft geholpen, wat de gemeenschap heel wat geld heeft gescheeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Dikke respect voor je manier van sparen. Ik ben zelf ook een goede spaarder geworden. Dit ga je pas inzien als je werkloos raakt en met de 70% ww onder bestaansminimum komt. Wat niet wordt aangevuld door de gemeente. Ik ben heel anders in het leven gaan staan en zie nu ook in hoe je luxe kan leven met weinig.

    De recht op kwijtschelding vind ik wel een puntje. Ik weet hoe moeilijk is om met niks te leven. Maar als iedereen zo met kwijtschelding omgaat. Wordt het voor de werkenden steeds minder lonend om te werken. De kosten worden voor de werkenden gewoon hoger. Doordat jij een beetje misbruik maakt van het systeem.

    Ik ken iemand die helemaal geen werk aanpakt omdat het niet loont, om te werken. Alle toeslagen vallen weg als je fulltime werkt tegen minimum loon. Dat iemand werkloos dan meer inkomen heeft door toeslagen en kwijtscheldingen vind dan best erg.

    Maar ben toch blij dat ik zelfvoorzienend kan zijn en zo min mogelijk nodig heb van het systeem. Jammer dat niet iedereen zo denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem van 11:36

      Ik denk dat bijna iedereen zich kan aansluiten bij jou schrijven.
      Wat ik hoop dat bij KM een voortschrijdend inzicht is gekomen. Dat dit niet de wijze is waarop je aan geld moet komen.


      Verwijderen
  48. Met verbazing alle reacties gelezen. Het is duidelijk, dat de zure reacties voornamelijk maar door een paar verschillende personen zijn gemaakt, die zichzelf 10x herhalen.

    KM, respect voor je keuzes en spaarzaamheid.

    De heilige pausjes hier die instanties menen te moeten waarschuwen voor dit blog, kunnen zich gaan amuseren met de rijmpjes en versjes uit de oude doos: klikspaan, boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nu ben ik toch wel benieuwd @leesgraag wat jij beter vind:een klikspaan of een fraudeur?

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  49. Het spijt mij dat je mijn eerlijkheid niet leuk vindt maar eerlijk gezegd houd ik ook niet van jouw geslijm.
    En als jij anderen de maat neemt over hun uitspraken dan ben jezelf geen haar beter!
    Ik heb het namelijk een beetje gehad met "goed praten" van wat krom is door steeds dezelfde mensen die zichzelf 10X herhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad , een slijmerig figuur , brrrrrrrrrr

      Verwijderen
  50. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ha ik zie dat je hier weer kan reageren.

    Ik zal mijn mening niet meer herhalen hoor, anders dan krijg ik weer iedereen over mij heen ;)

    Maar waar ik dus wel erg benieuwd naar ben is of je er nog wat van geleerd hebt van al die reacties.
    Om nog maar is een mooie gelovige uitdrukking te gebruiken, onderzoek alles en behoudt het goede. Ik ben niet gelovig maar deze uitdrukking vind ik wel passen bij deze blogpost.

    Ik zou het leuk vinden als je reageert met uitleg hoe je er nu over denkt.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het ook wel weten.
      Hebben alle reacties invloed op jouw handelen voor de toekomst gehad?
      En dan bedoel ik niet van......ik zou er niet meer over schrijven op mijn blog, maar meer van......als ik er goed over nadenk is het gewoon niet zo netjes.

      Na alles wat het hier los gemaakt heeft zou ik het ook leuk vinden als je hier op in ging.




      Verwijderen
    2. Ik ook, ik kwam daarom even kijken

      Verwijderen
    3. Daar ben ik ook benieuwd naar koningin Minima!

      Esther

      Verwijderen
  52. Ik heb alle reacties gelezen,en bij sommige gaan mij de nekharen overeind staan.Wat ik buiten proporties vind gaan,dat er mensen zijn die anderen verlinken bij instanties.Dit soort figuren zijn in mijn ogen het daglicht niet waard.Ik heb een bloedhekel aan verklikkers.
    Ik vind,dat iedereen zijn/haar mening heeft kunnen geven.Laat haar over dit onderwerp nu met rust.Ze heeft niemand verantwoording af te leggen hoe zij haar leven wil leiden.
    Mijn spreekwoord is bevuil een ander zijn voortuin niet als je eigen achtertuin een vuilnisbelt is.
    Ik hoop,dat Koningin Minima gewoon weer gaat bloggen.Ik vind het altijd leuk om haar stukjes te lezen.
    Dus bij deze graag volgend onderwerp.
    Oh ja er voor degene die Anoniem reageren graag je naam bovenaan.Toont wel iets meer ruggegraat.
    Dus zet hem op Koningin Minima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aukje, dat wordt wel vaker gezegd dat je niet anoniem moet reageren. Maar jij bent net zo goed anoniem. Ik weet ook niet wie jij bent. Omdat er boven jouw post Aukje staat, daardoor heb jij meer ruggegraat? Rare gedachtenkronkel hoor!
      Ik zou zeggen zet hier je volledige naam, adres en foto dan heb jij een ruggegraat. En zolang jij dat niet doet ben jij ook gewoon anoniem.

      Groetjes,
      Anoniem.

      Verwijderen
    2. Mijn punt is gewoon dat je kunt reageren op de naam van degene die iets zegt.Als ik nu zou reageren op Anoniem dan kan het velen betreffen.Reageren doe ik liever onderaan de pagina dan ergens tussen in.Vandaar mijn reactie.
      Ik vind het nu wel erg zonde van KM haar blog,dat dit nu een discussieblog is geworden.
      Dus op naar het volgende onderwerp.

      Verwijderen
  53. Aukje, jij hent een bloedhekel aan verlinkers. Ik heb een bloedhekel aan profiteurs zoals Minmima en Zuinigaan. Zuinigaan laat haar erfenis gewoon aan een vriend uit betalen. Dan hoeft ze niet uit de Bijstand.
    Dat soort mensen hebben geen recht op een uitkering.
    Als je genoeg geld hebt, moet je geen uitkering willen. En zeker niet om er een koopsompolis van te kopen.

    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  54. IK DENK DAT STOPPEN BETER IS ,WAT DIT BLOG BETREFT !

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hoi
    kijk laatste tijd wat vaker op je blog. Leuk dat je weer geschreven hebt.
    Ik heb een vraag aan je..ik heb een inkomensdaling gehad en er zit een kans in dat ik in de bijstand kom (kort of lang).
    Ik ben dus ook bezig met leven van ca 120/150 euro per maand. Het valt me best zwaar. Vroeger ging dat beter.
    Heb jij tips?
    Ik bedoel dus echt het leven/eten.
    De rest (g/w/l en abbonementen etc) heb ik onder controle.
    Alvast dank je wel..T

    BeantwoordenVerwijderen
  56. en het is natuurlijk abonnementen..oei oei
    T

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi T,
      Echt vervelend zo'n inkomstendaling! Ook meegemaakt uiteraard en het is even omschakelen maar het went. Op een gegeven moment is het routine.
      Je vraagt om tips qua eten/leven. De boodschappen dus?
      Ik doe voor 30 euro per week boodschappen.
      - Ik haal brood bij Lidl (0,95 voor een tijgerbruin, prima brood)
      - Bolletjes zijn hier op de woensdag 50% korting bij Jumbo. Dus een zak van 10 voor 1 euro, vers van en bakker. Die haal ik iedere week zowat.
      -Halvarine van de Aldi en broodbeleg vaak van Lidl. Minstens net zo lekker als a-merk en stuk voordeliger
      - Ik haal geen drinken voor mezelf in huis, behalve thee en verder drink ik het liefst kraanwater. Goedkoper en gezonder kan niet!
      - In het weekend doe ik gemakkelijk. Bijvoorbeeld een klein pakje tomatencremesoep Unox van 0,95 (Jumbo) of een pannekoek.
      - Ik eet doordeweeks vaak gemakkelijk en kant en klaar van Albert Heijn. Bijvoorbeeld gisteren de verse!! andijviestampot. Die koop ik dan met een 35% korting sticker. Dus die zijn t/m die dag nog houdbaar (ik weet welk tijdstip er gestickerd wordt inmiddels...) Ik heb dan keuze zat voor een lekkere maaltijd met flinke korting. Zo betaal je nooit meer dan 3 euro a 3,50.
      - Toetjes: Bij Coop hebben ze chocosticks van huismerk Markant. 12 voor 98 cent.
      - Wasmiddel haal ik de laatste tijd bij Zeeman. Omo en Robijn voor 2.99 per fles
      - Wasverzachter gebruik ik niet, witte natuurazijn werkt ook prima!
      - Ik geef ongeveer 10 euro per maand uit bij de drogist. Ik ga altijd naar Action, Hema en Kruidvat en let heel erg op aanbiedingen. Make-up: alleen mascara van Hema, prima en goedkoop en wat poeder van Rimmel. Die is wel duur (9,99), maar er is eens in het half jaar een actie 1+1 gratis bij Kruidvat) Maandverband goedkoopste van Etos (0,79) Tandpasta Prodent sos bij Trekpleister in de Actie voor 1 euro per stuk. Zelfde geldt voor deodorant Odorex. Vaak 1 euro per stuk en dan sla ik een aantal in.
      - Creme's en reinigingsspul voor make-up is onzin, gewoon een washandje met lauwwarm water om te reinigen is voldoende. Een beetje olijfolie voor waterproof mascara eraf halen werkt prima. Of een babydoekje. (zwitsal sensitive omdat daar ook wat olie inzit)
      - Koek en chocolade: niet meer dan 1 pak per week. En op is op. Of een reep Tony Chocolonely (prijzig, maar je moet jezelf ook wat lekkers gunnen eens per maand ;-)
      - Chips ben ik niet dol op.
      -Vlees ook niet zo trouwens. Een eitje bij een maaltijd is een prima en goedkope vervanger.
      - Fruit bij Lidl is een aanrader. Of de markt natuurlijk, maar daar kan ik zelf nooit heen want ik werk op dat tijdstip. Wel heb ik het geluk dat fruit op mijn werk gratis te pakken is.
      - Gun jezelf elke week wel wat lekkers. Deze week waren de gesuikerde/ geglazuurde Donuts in de aanbieding bij AH. Die neem ik dan wel mee met 50 procent korting. Heerlijk bij de thee! De volle mep betalen (3,45) vind ik dan weer zonde van het geld en het niet waard.
      - Ik hou niet van koken en doe dat 1 keer per week ongeveer (lasagne, macaroni) zodat ik meerdere porties kan invriezen. Ik ben ook best lui en gemakkelijk.(komt ook omdat ik nu alleen ben hoor) Maar ik kom prima uit met 30 euro p/w op deze manier.
      Hoop dat je er iets aan hebt!

      Verwijderen
    2. Een vraag van huishoudelijk aard:)
      Hoe vries jij macaroni in?
      Ik heb dat wel eens geprobeerd maar ik vind het een prakkerige bedoening op je bord. Na het ontdooien dan!

      En dan gebruik ik nog altijd de volkoren variant die is nog wat steviger van structuur.

      Verwijderen
    3. Macaroni niet te lang koken.
      Pasta en saus altijd goed door elkaar mengen voor je het invriest.
      Ontdooien op het aanrecht en niet in de magnetron.
      Ik warm het nooit op in de magnetron, maar liever in een pannetje met een beetje lijfolie/ boter, dat vind ik lekkerder.
      Ik heb er weinig last van dat het wat plakkerig word. In het verleden overigens wel. Daarom neem ik altijd A-merk (Honig) macaroni. Want daar heb ik het niet bij, bij goedkope merken wel veel sneller.

      Verwijderen
    4. Niet om het een of ander maar in kant en klaar maaltijden zit er veel zout en ook e-nummers.

      Ik kook vaak op zondag voor (minstens)4 dagen, en vries dat dan in. En op donderdag kook ik voor 2 dagen. Op zaterdag kook ik gewoon voor alleen die dag.

      Je kan bv gemakkelijk in de wintermaanden stamppot maken, dan kook ik in 1 keer heel veel aardappelen, rodekool, zuurkool en boerenkool. Allemaal op 1 dag en dan heb ik gelijk genoeg voor een paar weken en zo kan je mooi afwisselen.
      Vaak kook ik in 1 keer veel aardappelen, en daarnaast losse groente bv bietjes, boontjes enz enz. Dar kan je ook mooie porties van maken voor in de vriezer.
      Ik warm het altijd op in de koekenpan ben geen voorstander van de magnetron.
      Overigens vries ik pasta's niet in, dat smaakt nooit zo lekker als het uit de vriezer komt.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    5. Ik vries ook alleen de pastasaus in, en kook er dan pasta vers bij.

      Verwijderen
  57. Super..dank je. Nu denk ik wel dat elke stad/winkel zn eigen routine heeft en die moet je ff weten.
    Ik ben nu flink aan sparen omdat ik ineens de Belasting moet terug betalen. Maar ik beschouw t maar als voorwerk/oefening voor de bijstand.
    Ik vind de extra dingen nog lastig..wasmachine stuk, reizen met trein is duur, batterijen of lampen die ineens gekocht moeten worden. Dat zorgt dat ik toch nog met regelmaat over t budget ga.
    En ik denk dat ik wel meer eet/kook dan jij.
    Maar goed..alles heeft tijd nodig om te wennen. Vind t top zoals jij t doet..maakt me stuk minder bang voor toekomst. Want daar lig/lag ik echt van wakker.
    Ik hoop dat je lekker veel blijft posten, daar leer ik van.
    Fijne avond...T

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Minima in de leer21 april 2016 om 11:36

    Nu je weer verdient krijgt je toch geen vrijstellingen van de heffingen meer? Die mis ik nu in je lijstje. Ook de afschrijving van je spullen (koelkast, wasmachine, laptop etc.) ontbreken nog. Als je naar verjaardagen gaat neem je vast ook wel iets mee. Dit soort kleine dingen zijn toch weer extra uitgaven die misschien handig zullen zijn in je lijstje. Dit valt waarschijnlijk onder die '400 euro sparen' van jou, maar je zult wel gemerkt hebben dat als je je kosten inzichtelijk maakt, je nóg efficiënter met je geld om kunt gaan :)

    Daarnaast had ik ook nog een vraag aan je. Je geeft aan om voor slechts €120,- boodschappen te halen. Dit is inclusief zeep, toiletpapier en wasmiddel denk ik. Hoe krijg jij dat voor elkaar? Ook met 35% korting stickers, de Aldi en aanbiedingen kom ik als alleenstaande niet lager dan €175,- per maand. Ik zou het heel verhelderend vinden als je eens een maandelijks boodschappenlijstje zou willen plaatsen! Mits je daar tijd voor hebt natuurlijk.

    Ik vind het echt een leuke blog. Binnenkort moet ik rondkomen met een salaris van €1.400 bruto. Dit zal neerkomen op ongeveer €1.265 netto. Erg vergelijkbaar met jouw situatie dus. Ga vooral zo door dus :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Minima in de leer
      Vrijstelling van de heffingen krijg je tot 110%. Die krijg ik nog wel. En zelf verdient heb ik altijd wel ;-) Bovendien is het extra financiele stukje dat ik heb boven de bijstandsgrens, voornamelijk reiskostenvergoeding. En daar wordt niet naar gekeken. Is fietsvergoeding. ik zie dat als extra.
      Verjaardagen gaan van m n zakgeld af (30 euro per maand voor gereserveerd. En zoveel verjaardagen heb ik niet. (plm 10 per jaar waar ik heen ga) Ik geef er 10 euro per keer aan uit. Allemaal ingecalculeerd.
      En nee hoor, Boodschappen zijn bij mij echt eten. Je ziet op mijn lijstje dat ik 10 euro besteed bij de drogist per maand. Bijvoorbeeld: Bij Blokker heb je 4 rollen toiletpapier voor 1 euro (edet family geloof ik). Daar doe ik een maand mee. En ik ben niet echt een 'tuttebel' met heel veel make-up en cremes etc. Dat scheelt ook. Ik heb weleens een blogje geschreven over besparen op drogistartikelen.
      Ik wens je succes, gaat je vast wel lukken om met minder rond te komen!

      Verwijderen
    2. http://koninginminima.blogspot.nl/2015/03/besparen-op-de-drogist.html

      (= de link van blogje Besparen bij de drogist)

      Verwijderen
  59. Ik beland net via google en sparen op dit draadje en wil het volgende even kwijt: In 2008 belandde ik als alleenstaande moeder in de ww. Dankzij de diverse regelingen hadden we het best goed. Maar ik hou er niet van afhankelijk te zijn. Ik heb me de afgelopen 6 jaar dan ook uit de naad gewerkt (onder mijn niveau gaan werken en intern opgeklommen tot managementniveau) om zélf voor mij en mijn dochters te zorgen.. ik werk 40 uur in de week en heb inmiddels helemaal geen recht meer op welke toeslag dan ook. Er zijn mensen die vinden dat ik beter mijn hand had kunnen blijven ophouden.. bij de kinderen thuis én alle toeslagen en vrijstellingen ontvangen. Maar heel eerlijk? Elke cent die ik nu verdien, uitgeef en spaar is helemaal van mij. En dat voelt vele malen beter dan thuiszitten en gesponsord worden. Ik irriteer me mateloos aan je omzeiling van de regeltjes en vraag me af waarom je met je HBO opleiding en als alleenstaande niet gewoon een fulltime baan hebt... maar wellicht vind ik die info elders op je site.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed van jou dat je zo hard gewerkt hebt en opgeklommen bent.
      Ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat ik mijn handje ophoud. Ik werk gewoon en ben niet afhankelijk van een uitkering.
      Toeslagen ben ik ook niet afhankelijk van. Als die afgeschaft worden, geen probleem.
      Weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren verder.
      mijn werk is hartstikke leuk en doe ik graag. Alleen jammer dat het minder goed betaald wordt. (slechte tijd contract gekregen, collega's zijn allemaal hoger ingeschaald)

      Verwijderen
  60. Bedankt voor je antwoord.. ik zeg nergens dat ik vind dat je je hand ophoudt. Ik zeg dat ik je omzeiling van de regeltjes afkeur. Ik heb het daarbij over de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
    Ik had inmiddels idd meer info gevonden over je werk. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Dat is idd belangrijker dan een paar euro meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. hallo koningin minima!

    ik vind je echt een topper!!!
    ga zo door!!!!
    je bent een voorbeeld voor velen!

    gr martino :)

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Zo, ik vind 120 euro per maand voor eten wel heeeeel weinig hoor. Maar het kan wel, ik heb dat ook een tijdje gedaan, ik at bijna elke dag slobber, een soort eenpansmaaltijd van gehakt, aardappel, ui en prei en voor de rest brood met pindakaas. Helaas kan ik niet meer tegen brood. Maar ik rook en heb huisdieren en heb gemiddeld wel 20 euro per dag aan boodschappen, dus ruim 600 euro per maand.

    Ga je dat geld ook nog beleggen? Als je Shell aandelen koopt krijg je bijna altijd 7 procent rente:)

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ik eet nooit slobber. 20 euro per dag is 140 per week! Waar laat jij dat het allemaal? ;)
    Ik geef geen geld uit aan roken en alcohol.
    Drink alleen kraanwater en thee.
    Een pan macaroni doe ik 4 dagen mee En dat kost me dan nooit meer dan 7 euro voor de hele pan.
    Brood haal ik bij Lidl. Bij AH koop ik weleens kant en klare maaltijden met een 35% korting sticker. Etc.
    Het lukt allemaal gemakkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Je mag trots op jezelf zijn inderdaad. Je ben goed in extreem zuinig zijn... en oke je houdt je misschien een klein beetje niet helemaal aan de regeltjes? (volgens sommigen) maar hey niemand is perfect..Het blijft knap dat je het voor elkaar krijg... Super hoor...beter dan al die mensen die volop in de schulden zitten die kosten nog veel meer!! (niet rot bedoeld)

    BeantwoordenVerwijderen
  65. 50 euro water gas en licht? Dat is zeker douchen met een emmer water en de temperatuur niet hoger dan 18%. Zonder sport of hobby leef je wel als een kluizenaar. 120 euro aan eten in de maand is krap maar zou mij ook bijna lukken als man. Denk zo’n 135 euro pm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit stukje is geschreven toen ik nog in een appartementje woonde met buren die flink stookten. En 18 graden is mij ook te koud hoor!
      Nu zit ik hier bij 21 graden, in mijn nieuwe huis. Voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen op het dak. Geen gasaansluiting meer.Ik betaal 0 euro per maand aan energiekosten. Omdat het een zogeheten "passiefhuis' is. Energie wordt gehaald uit de bodem en van de zon. Mijn panelen leveren meer dan dat ik zelf verbruik. Ik betaal alleen de huur van de warmtepomp, is 37 euro p/m.
      Ik ben allerminst een kluizenaar. Niet alle hobbies en sport kosten veel geld. Lezen en wandelen zijn gratis. Zwemmen kan via een doe-mee pas voor mensen tot 110% van sociaal minimum hier in de gemeente.
      Ik ga graag naar de bios of af en toe lekker lunchen met een vriendin in de stad. Kan allemaal prima

      Verwijderen
  66. Je hebt er wel een sport van gemaakt om zo zuinig mogelijk te leven. En vind het fijn dat je deze ervaring met anderen wilt delen. Maar feit blijft dat er mensen zijn met hogere gemiddelden (huur/zorg/vervoer). Of mensen die niet zelfredzaam zijn (1/3e Nederlandse bevolking) waarvan het niet mogelijk is om met een sociaal minimum te kunnen leven. De vaste lasten zijn vergeleken met 10/20 jaar veel hoger geworden en dit is niet echt gecompenseerd. Zelf zou ik het ook willen overwegen om zuiniger te leven. Niet om weld te sparen maar om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in. Het is voor sommige mensen ook erg lastig. De bewindvoerders- en deurwaarderskantoren en voedselbanken krijgen het steeds drukker. Heel naar. Ik heb heel erg met mensen te doen die nauwelijks rond kunnen komen. Het geeft zoveel stress en heeft enorm invloed op je levensgeluk.

      Verwijderen