Over mij

Mijn foto

Ik ben 34 jaar, single en heb een inkomen rond het sociaal minimum. Ik leef dus op bijstandsniveau.
Dit blog gaat over consuminderen en zuinig leven. Omdat ik zelf weinig te besteden heb volg ik de laatste weken blogs van anderen die ook zuinig omgaan met hun centen. Persoonlijke verhalen van anderen en slimme tips en adviezen inspireren me om beter om te gaan met mijn eigen kleine budget. Ik vind het leuk om te schrijven en vandaar nu mijn eigen blog!

zondag 6 juli 2014

Afvallen en calorieën tellen

Goedemorgen!
Ik heb een probleem waar ik de hele ochtend al zoet mee ben. Mijn Internet Explorer werkt niet meer. Al veel geprobeerd om het op te lossen. Maar tot nu toe tevergeefs.  Dus nu als browser zowel Google Chrome als Mozilla Firefox geïnstalleerd. Ik kan weer op internet. Maar oh wat mis ik mijn vertrouwde Internet Explorer. Ik hoop dat ik het weer aan de praat ga krijgen vandaag..
Gisteren enorm in spanning gezeten bij de wedstrijd Nederland - Costa Rica! Dik verdiend gewonnen, het leek wel alsof die bal er gewoon niet in mócht! De strafschoppenserie durfde ik bijna niet te kijken, zo spannend!
Verder werd ik vanmorgen weer aangenaam verrast door de weegschaal! Ik weeg nu 69.9 kg!
Toen ik net terug was van vakantie, woog ik 72,4 kg. Dat was op 14 juni. In 3 weken tijd dus al 2,5 kg kwijt. Nog maar 1,9 kg te gaan en ik ben weer op het gewicht waar ik mij goed bij voel.
Ik ben vrij lang, 1.77m en 68 kg is voor mij een prima gewicht. M'n bmi is dan weer perfect,  Check hier je b.m.i (body mass index)

Wat doe ik er voor?
Net als met consuminderen is het een kwestie van keuzes maken!
In plaats van een gevulde koek/bonbons als tussendoortje neem ik een appel of een volkoren bischuitje
In plaats van roomijs of ander toetje neem ik een festini ijsje (huismerk) of een schaaltje magere yoghurt
In plaats van frisdrank of vruchtensap neem ik water, cola light of thee zonder suiker.
In plaats van kaas op m'n boterham neem ik kipfilet.

Waar ik veel aan heb dit boekje. Zelf heb ik dit boekje niet meer zo nodig, want enkele jaren geleden al een aantal kilo's blijvend afgevallen hiermee. Daardoor weet ik uit m'n hoofd wel hoeveel kcal ergens ongeveer inzitten. Maar ik heb er erg veel aan gehad, een aanrader dus.
Ik probeer wel minimaal 1500 kcal op een dag binnen te krijgen. Crash dieten als Sonja Bakker, daar doe ik niet aan! Normaal en gezond eten, 3 hoofdmaaltijden per dag en 3x een tussendoortje. Ik drink veel water uit de dopper en daarnaast altijd rooibosthee zonder suiker, dat deed ik altijd al. In mijn yoghurt doe ik nu een schepje natrena in plaats van een schepje suiker.
Ik heb nooit een hongergevoel en doe ook niet extra aan lichaamsbeweging. Op het werk beweeg ik voldoende en ik pak veel de fiets. Ik wilde er wel bij gaan zwemmen, baantjes trekken, maar het zwembad heeft 2 maanden zomervakantie, dus eind augustus maar beginnen.

Je lichaam moet om 1 kg. aan gewicht te verliezen 7000 calorieën extra verbranden. Dit doe je door minder te eten en/of meer te bewegen.  Een volwassen vrouw heeft per dag gemiddeld 2000 kcal nodig. Als je elke dag 500 kcal minder neemt dan je eigenlijk nodig bent, dan 'moet' je lijf dit tekort ergens vandaan halen. Dat haalt het uit je vetreserves. (als je op een hongerdieet gaat van minder dan 1500 kcal dan gaat het ook uit je spieren die brandstof halen, dan maak je veel kapot)
Als je dus 1500 kcal per dag eet, heb je in een week dus 7 x 500 = 3500 calorieën aan brandstof te weinig binnen gekregen. Dit betekent een gewichtsverlies van een halve kilo. (een pond per week is een gezond gewichtsverlies)
Eigenlijk is het heel simpel!
Nu alleen nog even volhouden en dit voedingspatroon daarna grotendeels vasthouden.

3 opmerkingen:

  1. Ha, je bent 1cm langer dan mij en ik vind mezelf juist helemaal niet lang. Draag daarom altijd hakken om er iets bij te krijgen.

    Ik ben ook jaren geleden blijvend afgevallen en nu is het idd een kwestie van bijhouden. Nog even de winterkilo's er af en de vakantie mag beginnen. Nog 2 kg te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad keuzes maken! Daarom snoep ik overdag nooit, zodat ik me 's avonds een brosreep kan permitteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet ook nog 1,9 kg. En als ik daar geland ben, nog graag 2 kg. Maar die hoeven niet meer perse. Ik houd mijn calorieën bij via de app van Weight watchers op de telefoon. Erg handig. De enige moeite die ik moet doen is om zoveel calorieën op te eten. Ik was nooit een grote eter, maar heb veel gesnoep en veel kilo's erbij door de prednison kuren. Nu met volle moed de 1,9 eraf. Ik wil graag op 31 juli zover zijn, dus nog 23 dagen.

    BeantwoordenVerwijderen