dinsdag 31 december 2013

En toen stond de wereld even stil..

Wat was het gisteren een rare dag. De hele dag verheugde ik me op het schaatsen op t.v. De laatste dag van het o.k.t met mijn geliefde afstand de 1500 meter mannen. Al van kinds af aan ben ik licht bezeten van de schaatssport. Het Olympisch Kwalificatietoernooi in Heerenveen was een spektakel! Eerst een prachtige 5 k dames met een geweldige winnares; Kleibeuker. Ze is 'al' 35, moeder van een dochtertje en heeft naast het schaatsen 'gewoon' een baan. Dat is wat ik noem een tópschaatser, de beste vrouw op de langste afstand van Nederland! Petje af hoor, om dan al die jongere fulltime schaatssters gewoon naar huis te rijden! Toen de 1500 meter... Ik ben altijd nerveus voor wedstrijden als het ergens om gaat, omdat ik zo meeleef met die gasten. Zo zonde van Kjeld N.uis, een absolute topper die de Spelen gewoon niet haalde...Nuis was echt de tobber van de afgelopen dagen. Maar geweldig die race van Mark T.uitert, een man naar m'n hart. Gevochten als een leeuw om weer op topniveau terug te komen en hij staat er dan als het moet. Na lange tijd weinig tot niks gepresteerd te hebben deed hij het boven verwachting goed. Ik heb nu al zo'n zin in Sotsji en dan vooral in de 1500 meter, het koningsnummer. Waar sprinters en allrounders samenkomen. Daar zijn zoveel favorieten, vooral buitenlanders. Maar ik juich voor Mark (en ook voor Stefan, ietsje minder voor die andere twee geplaatste Nederlanders, die van die groene pakken komen beide vreselijk arrogant over, daar hou ik niet van, bescheidenheid siert de mens tenslotte) Stiekem juich ik ook voor de Belgen, ik heb een zwak voor Bart en Bart.
De 1500 m was afgelopen en ik wilde net opstaan en een kopje thee gaan maken en ineens dat bericht: Een shock! Er was een topschaatser overleden, een marathonschaatser. Maar iedereen die het schaatsen volgt die kent hem wel. Sjoerd H.uisman. 27 jaar jong. Hartstilstand. Hoe kan dat nou!? Een man met een sporthárt. Een getrainde man, schaatste op topniveau. Ik begrijp er helemaal niks van. Een kampioen op natuurijs. Ineens is zo'n spannend toernooi totaal niet meer leuk en belangrijk. Ik ben er nog steeds ontdaan van. Ik kende hem helemaal niet persoonlijk. Ja, ik stond weleens langs de baan, ook tijdens marathonwedstrijden en hij schaatst mee en won wel vaak. En als er een n.k op natuurijs gereden werd dan ging ik er heen (als het in de buurt was) Ik nam er zelfs vrij voor. En anders kijk ik live op t.v. Ik vind de schaatsport zo mooi, en dit, dit vind ik zó erg, vooral voor zijn naaste familie. Hoe zwaar is zo'n verlies, van zo'n jonge vent. Wat gaan die mensen verschrikkelijk het nieuwe jaar in. Je kunt ze alleen maar in gedachten heel veel sterkte en kracht toewensen.
Raar om te beseffen dat het leven zo ineens op kan houden. Ook al ben je nog zo jong en sterk. Je weet niet wanneer het je tijd is. Geniet en Leef, dat is wel iets wat je door zo'n gebeurtenis extra beseft.
Volg je dromen en Geniet waar mogelijk. Dat is dan een les die je uit zoiets trekt. En dat betekent ook de dingen doen die je leuk vind. Geld is maar geld. En geniet daar ook eens van door het lekker uit te geven:-) niet teveel sparen en teveel hypotheek aflossen (sorry, schop tegen het zere been van velen in (consuminder)blogland. )Weet jij veel of je over 5 jaar nog leeft?! Leef het leven. Genieten is ook zo belangrijk. Het kan immers ook zomaar afgelopen zijn.
Voor iedereen geldt: Maak er iets moois van in 2014! Je weet nooit hoe lang je nog hebt hier op deze aarde..dat werd gisteren wel weer duidelijk.
Een fijne jaarwisseling en tot volgend jaar,
liefs Mínima.

3 opmerkingen:

  1. Nou, gelijk heb je hoor. Het kan inderdaad zomaar afgelopen zijn en als je dan alleen maar aan het bezuinigen bent geweest en niet hebt genoten... Dat is precies wat mijn man al lang zegt tegen me maar ik wil graag extra aflossen als dat kan. Hij zegt net als jij, geniet en doe leuke dingen want wie weet of we er over een tijdje nog wel zijn... En soms denk ik dat hij echt groot gelijk heeft en zou ik willen dat ik zo kon denken....

    Jij ook een fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor jou ook een mooi 2014. En ik deel je sentiment.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij schrokken ook toen we hoorde van deze jongeman , je verwacht het gewoon niet. De schaatssport interesseert mij niet zo wat ik wel mooi vind is het kunstrijden maar zal er niet voor thuis blijven . Inderdaad geniet en volg je dromen zover dat kan .

    BeantwoordenVerwijderen