maandag 2 september 2013

Boodschappen

Het is september geworden, de r zit weer in de maand. De scholen zijn allemaal weer begonnen en ook mijn vakantie is weer voorbij. De herfst zit er aan te komen en dat is aan de temperatuur ook te merken. Ik had het vanmorgen een beetje koud op mijn werk in mijn dunne driekwart zomerbroek en shirtje met korte mouwen. Ik heb net toen ik thuis kwam direct een andere broek én een fleecetrui aangetrokken. Hoewel het hier binnen echt nog 21,5 graden is! Het is even wennen, want het was hier echt weken rond 24 graden is huis. Dus daarom voelt die 21,5 graden nu als "koud". De weersvoorspellingen zijn voor morgen wel weer gunstig, het wordt weer warmer. Dus morgen gaat die fleecetrui binnen weer uit.
Normaal gesproken pin ik op maandag 35 euro om boodschappen van te halen de hele week. Alleen vandaag heb ik dat niet gedaan, want ik heb geen ene rooie cent meer op mijn betaalrekening en nog maar 0,70 cent in mijn portemonnee. Ik weiger mijn spaarrekening aan te spreken, want daar staat niet zo veel op. Ik krijg a.s woensdag weer mijn (honger)loon, haha. Ik heb geen maandloon maar een vier-weken-loon. Dus moet deze dame het nog twee dagen uitzingen tot woensdag. Dat lukt wel, ik heb o.a nog macaroni in mijn vriesvak. Woensdag komt iemand eten, dan maak ik een Knorr wereldgerecht. Ik vind dat lekker en hij hoop ik ook. Ik hou niet van koken en ik kook ook niet zo vaak. Sinds ik weer single ben en nu dus alleen woon ben ik van het makkelijke. Kant-en klare maaltijden zijn hier eigenlijk wel aan de orde van de dag. Ik schaam me daar best voor, want het klinkt alsof ik lui ben. Maar mijn blog kan ik het wel toevertrouwen, want geen enkele lezer kent mij persoonlijk. Ik eet ook vaak voor de tv. Alleen aan tafel vind ik zo saai en ongezellig. Deze week zijn bij de AH sommige stamppot- maaltijden de helft van de prijs. Van 3 euro voor maar 1,50. Vooral de Hete Bliksem vind ik lekker. Dus ik ga woensdag zeker even langs de AH. Verder eet ik vaak maaltijden van Iglo of Aviko uit het vriesvak van de supermarkt. Handig, lekker en snel. En eigenlijk helemaal niet zo duur, en vaak ook met 200 gram groenten erin. Aviko Griekse aardappelschotel bijvoorbeeld is lekker en voedzaam en kost maar € 1,77. Prima te doen.
Meestal lukt het me wel om binnen 35 euro te blijven. Fruit bijvoorbeeld hoef ik nauwelijks te kopen, dat kan ik gratis pakken op het werk. Dus één stuk krijg ik dagelijks gemiddeld wel binnen. Verder drink ik zelden frisdrank of alcoholische drankjes. Ik ben dol op (rooibos)thee en pak net zo lief een glas water dan sap of frisdrank. Voor visite heb ik altijd wel iets op voorraad. En koffie drink ik zelf ook niet en haal ik voor anderen in huis. Ik heb niet eens een koffiezetapparaat, ik schenk het altijd zelf op. Gaat prima. En kleine pakjes drinken koop ik ook af en toe, huismerk jumbo met vitamines of sinaasappellimonade van de aldi,. Soms heb ik daar zin in en een heel groot pak bederft, omdat ik zulke dingen niet dagelijks drink en dat is dan zonde. Verder drink ik elke dag een glas optimel (in de aanbieding) of anders huismerk optimel, altijd bij mijn warme maaltijd. Een vleeseter ben ik ook niet zo, dus dat scheelt ook weer. Waar ik vaak de mis mee in ga is met chocolade, ijs, koekjes en toetjes. Vooral milka oreo vind ik zó lekker. Daar loop ik echt speciaal 's avonds nog effies voor naar de supermarkt momenteel...
En verder kan ik moeilijk wennen aan dat supermarktbrood, bestaat er eigenlijk wel lekker brood van rond de 1 euro? Ik betaal nu 2,09 voor een brood van de AH, Boulogne meergranen, zaden en pitten brood. Die is erg lekker en blijft ook na ingevroren te zijn geweest prima. Ik val er steeds weer op terug, ook al vind ik het te duur. Maar ik kan niks vergelijkbaars vinden die wat goedkoper is...wat voor brood kopen mensen die besparen op boodschappen eigenlijk?
O ja, dingen als vuilniszakken, toiletpapier en deodorant  reken ik ook bij mijn weekboodschappen. Dus die moeten ook van die 35 euro af.  Andere (duurdere) verzorgingsproducten zoals make-up, scheermesjes, opzetborsteltjes etc vallen bij mij niet onder de boodschappen.

5 opmerkingen:

  1. Op zich is 35 euro een prima weekbedrag voor boodschappen. Je schrijft dat je meestal een kant-en-klaar maaltijd eet. Gemiddeld zijn deze maaltijden te zout en zitten er te weinig groenten in. Ook zijn ze vaak te vet. Heb je wel eens op de verpakking gelezen hoeveel smaak- en andere stoffen er toegevoegd zijn aan zo'n maaltijd? Als je vaak zulke maaltijden eet is dat niet zo goed voor je gezondheid, zeker als je gevoelig bent voor een hoge bloeddruk.
    Ik moet je bekennen dat ik, als ik uit mijn werk kom, ook weinig zin heb in koken. Daarom kook ik in het weekend vaak voor 2 à 3 dagen en bewaar ik de rest in de vriezer of in de koelkast om doordeweeks op te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het weleens eerder gehoord dat het minder gezond is. Gelukkig niet gevoelig voor hoge bloeddruk, ik zit altijd vrij laag als het gemeten word, maar dat kan natuurlijk makkelijk gebeuren met het klimmen van de jaren. Maar ik blijf het lastig vinden nu ik alleen ben om alleen voor mezelf te koken. Knap dat jij het wel kunt opbrengen. Misschien idd eens extra koken in het weekend.

      Verwijderen
  2. Het voordeel is als je vaker zelf gaat koken, dat je wél je lekkere brood kunt blijven eten. Met 1 brood doe je waarschijnlijk een hele week? Zet dat eens af tegen alle kant- en klaarmaaltijden die je koopt ... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het geen idee om een keer in het weekend (als je tijd hebt) een lading pasta te maken en dan in porties in te vriezen? of misschien soep? Dan vrijdag avond of zaterdag voor sluitingstijd supermarkten de 'afgeprijsde bijna overtijd etenswaren' te kopen en daar mee te koken? dan heb je voor enkele dagen in de week eigenlijk al je kant en klare maaltijden :) uiteindelijk ben je wel goedkoper en gezonder uit!

    Ik koop brood in de aanbieding, en dan gelijk een stuk of 4-5 zodat ik een voorraadje heb, en zo wachten tot de volgende aanbiedig, als die op tijd kan komen :P gelukkig heb ik een extra vriezer boven, want in de inbouwkoelkast- vriezer gaat het niet lukken.Dat brood koop ik voor Theetje want die heeft het niet zo op mn zelfgemaakte brood. dat kan, is ook niet erg :) ben nog aan het experimenteren voor een geslaagd recept

    Maar voor mezelf maak ik wel gewoon brood, laatst 2 gemaakt die goed gelukt waren! in plakken sijnden en hup in de vriezer. Dat scheelt me sowiezo weer wat broden kopen, ben een kilo pak meergranenmeel en wat gist kwijt, dus ca. 1,40 voor 2 erg goed vullende broden. Genoeg recepten op internet, probeer het uit zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je kunt ook eens een hele grote pan bv stampot maken.
    wacht tot de aardappels in de aanbieding zijn en haal goedkoop wortels en uien bv. of boeren kool.
    ik heb eens een zak aardappels gekocht voor 1 euro , 50 cent aan winterwortels en had eigen uien. ik heb er 6 keer van gegeten. voor 1,50 6 portie uit de vriezer. zo heb ik heel veel kant en klaar maaltijden.

    BeantwoordenVerwijderen