donderdag 29 augustus 2013

Buffer en stress

Ik lees veel blogs van andere mensen hier. En vele consuminderaars hebben een behoorlijke buffer. Ik niet, ik heb weinig. Ik sta niet in het rood. Ik mag 1000 euro rood staan bij de bank. Maar ik word er nerveus van om in de rode cijfers te belanden. Het geeft me een onprettig en onrustig gevoel. Het gebeurde wel eens in het verleden. Maar nu niet meer en dat wil ik zo houden. Op mijn betaalrekening staat nu bijna 600 euro. De huur zal er nog af gaan, de zorgpremie, de maandelijkse gemeentebelastingen en dan krijg ik volgende week weer salaris, dus ik speel weer quitte. Mijn buffer is mijn spaarrekening, en daar staat nu 171 euro op. Ik stort elke maand 100 euro. Dat zijn 3 "potjes". Namelijk Kleding, Onvoorziene Uitgaven en Vakantie 2014. Maar het zit me helemaal niet lekker, want ik ben bang. Bang voor de Belastingdienst. Voor de Definitieve Aanslag. Ik heb wat geld teruggekregen in juni. De voorlopige Aanslag was een positieve verrassing. Best een leuk bedrag, hoger dan andere jaren. Klopte dat wel? Als dat niet het geval is dan moet ik terugbetalen en dat kan ik dus niet, dan schiet ik weer in het rood. Ook over de hoogte van de huurtoeslag maak ik me een beetje zorgen. Maar daar heb ik dan dat "potje onvoorzien" voor. Ik spaar daar elke maand voor. Dus dat lukt waarschijnlijk wel. Ik ben erg benieuwd wanneer die definitieve aanslag komt, eind van het jaar ergens?

6 opmerkingen:

  1. Wát een leuke naam heb je gekozen!
    De definitieve aanslag 2012 zal één dezer dagen wel in de brievenbus vallen. Je kunt het zelf controleren m.b.v. je jaaropgave of het goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, idd wel grappig he? En wat leuk dat er iemand op mijn blog reageert! Ik ben aan de ene kant erg benieuwd naar de definitieve, maar die mag ook nog wel een poosje wegblijven.. (struisvogelpolitiek?)

      Verwijderen
  2. Meestal is de definitieve gelijk aan de voorlopige. Het moet echt heel gek zijn wil dat anders zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb net de definitieve aanslag voor de zorgtoeslag binnen. Ik moet 50 euro terug betalen. Dat was vorig jaar ook zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Definitieve aanslag zorgtoeslag wel al gekregen. Was 0, dus niks betalen of ontvangen, ik krijg maximaal zorgtoeslag. Had niet anders verwacht dan dat het goed zat. Ben nog steeds aan het wachten op die andere..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij het aanvragen van toeslagen altijd een hoger dan verwacht inkomen opgeven dan krijg je minder dan waar je recht op hebt. Als je dan je belasting aangifte gedaan hebt geef je een wijziging door met het verzamelinkomen van je aangifte. Dan krijg je een na betaling, dat is sneller dan de aanslag of definietive beslissing afwachten, die zullen dan nihiel zijn, maar zeker kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen