maandag 16 januari 2017

Eindafrekening energieverbruik: € 388,- terug

Elk jaar stap ik over van energieleverancier. Per 1 januari switchte ik van Engie naar Nuon. Ik koos dit keer voor Nuon omdat zij op dat moment adverteerden met een hoge bonus voor nieuwe klanten.
De meterstanden noteer ik elke week om een vinger aan de pols te houden. (had ik dat met mijn waterverbruik ook maar gedaan, want dat is een heel ander verhaal..komt nog!)
Mijn energieverbruik over periode 1 januari t/m 31 december 2016:
Gas: 392 m3
Elektra: 1074 kWh
Ik ben tevreden. Al is het verbruik bij beide wel iets hoger dan de afgelopen 3 jaar. Het is allemaal te verklaren door een paar best koude weken in 2016 waardoor ik meer stookte, en toch vaak een snelle en kleine was tussendoor, te lang onder de douche staan en een televisie die meer verbruikt dan de vorige.
Opvallende dingen zie je meteen als je wekelijks je energieverbruik noteert. Op het moment dat ik een nieuwe tv heb aangeschafte (zomer 2015 al) ging prompt het elektra verbruik omhoog met ongeveer 3 kWh per week. Iets wat ik niet verwacht had van een LED tv, mijn oude LCD tv was dus zuiniger! Daardoor blijft mijn elektra niet meer onder de 1000 kWh per jaar.

Ik betaalde als voorschot iedere maand € 50,-
Ik krijg € 388,51 terug. Dit bedrag bestaat uit € 97,51 te veel betaald voorschot en 291 euro overstapbonus.

Bij mijn nieuwe energieleverancier ga ik weer 50 euro aan voorschot betalen. Ik heb het zelf moeten bijstellen naar beneden omdat Nuon een hoger voorschot had berekend. Je kunt dat online heel gemakkelijk aanpassen. De bonus wordt komend jaar 250 euro. Ik verwacht ongeveer hetzelfde energieverbruik, liefst minder natuurlijk!
                                                  (...anders noem je het een jaarafrekening  )

7 opmerkingen:

  1. Duidelijk te hoog voorschot, tv had je bij aanschaf kunnen kijken verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een voorschot van 50 euro is heel laag. Ik krijg 'm zelfs niet lager aangepast. Ook nu bij Nuon niet. Ik heb er over gebeld. Het kan wel, maar dan mag ik niet meer per maand betalen. En dat wil ik juist wel, om het overzichtelijk voor mezelf te houden.
      Tv heb je gelijk in, maar daar heb ik me bij aanschaf niet mee bezig gehouden. Niets is zuiniger dan Led is mij geleerd. In de praktijk blijkt dat dus niet altijd zo te zijn.

      Verwijderen
  2. Dat zijn flinke bonussen!! Fijn om zulke bedragen terug te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap hoor jouw lage energieverbruik.
    Ik kreeg bij Nuon ook 300 euro cash back, als je dan zuinig verbruikt dan is je netto bedrag heerlijk laag. naar welke energieleverancier stap je over? Ik ben net overgestapt en de hoogste bonus was 225 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knappe beloning!
    Mag ook wel als je alles zo zorgvuldig opvolgt en er bijna dag-in-dag-uit mee bezig bent. Het levert ook effectief op, knap!

    BeantwoordenVerwijderen