zondag 6 september 2015

Houdbaarheid wasmiddel, shampoo e.d

Een discussie met mijn zusje afgelopen week.. het ging over wasmiddel.
Zij koopt altijd haar wasmiddel bij de supermarkt omdat ze dan zeker weet dat ze een goed product koopt die nog de volle waskracht bezit. Ze vind het niet slim dat ik mijn wasmiddel bij de Action/Zeeman/Wibra/Op=Op of Blokker haal. Ik doe dat natuurlijk vanwege de prijs. Voor een a-merk ben ik zo nooit meer kwijt dan 3 euro. Dat scheelt de helft met de supermarkt!
Die wasmiddelen van mij waren volgens zuslief allemaal producten van (bijna) over-de-datum. "Die waskracht is natuurlijk sterk verminderd, hebben al maanden, misschien wel járen in het magazijn gestaan." Haar woorden...
Nee, volgens haar kocht ik dan een slecht product. Volgens mijzelf kocht ik een prima product, die zo goedkoop kan zijn vanwege de inkoop van grote partijen of doordat er een nieuwe verpakking komt. Zo kocht ik laatst Omo color klein&krachtig voor € 2,49 bij het Kruidvat. Bij de supermarkt ernaast kostte dezelfde fles € 5,99, enkel en alleen omdat het product een nieuw jasje heeft gekregen.
Ik dacht er nog eens over na en vond het  zo jammer dat er op wasmiddelen nooit een houdbaarheidsdatum staat.
Na even speurwerk heb ik ontdekt dat je dat tóch kunt achterhalen. Is dat even mooi!
Je kunt het zien aan de code op de verpakking wanneer het geproduceerd is.
Zo staat er op mijn fles omo wasmiddel een aantal getallen en je moet dan kijken naar de eerste 4 getallen. Er staat 5066. het eerste getal geeft het jaar van productie aan. De 5 staat voor 2015 en de 3 getallen erna de dag van het jaar. Dus de productiedatum is de 66e dag van 2015. Dat was op 6 maart dit jaar. Ik checkte ook mijn flesje shampoo van Andrélon. De eerste cijfers zijn 4301. Die fles is de fabriek uitgerold op 30 oktober 2014.
Toch leuk en handig om te weten. Weer wat geleerd vandaag!
Over een paar dagen zie ik mijn zusje weer, dan zal ik haar vertellen over mijn bevindingen.


10 opmerkingen:

  1. Ja en dan weet je productie datum maar groene zeep gaat zo 30 jaar mee en zal bij waspoeder ook niet veel anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had vorig jaar van mijn vriendin een paar flessen wasverzachter gekregen, zij gebruikte het niet, en het stond al jaren op haar zolder. De wasverzachter was een beetje blubberig, maar nog prima te gebruiken.
    Van waspoeder gebruik ik een goedkoop merkloos product, €1,60 voor twee kilo. Als de kleren heel vies zijn gooi ik er wat biotex bij, maar ik heb er geen klachten over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop mijn Dove douchegel altijd bij A.ction, scheelt de helft met de supermarkt of drogist. Het enige is dat de tekst er niet in het Nederlands op staat maar in 't Italiaans (geloof ik). Nou, dat zal me dus worst zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LOL de waskracht gaat achteruit :) nou dan moet je zus toch eens zo'n oud pak proberen, het pak thuis goed dichthouden en 10 korreltjes extra in de wasmachine doen, ow ja en dan niet vergeten het pak weer goed te sluiten anders vervliegt de waskracht nog meer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te weten! Ik ga al mijn spullen eens nader bekijken op die cijfertjes!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook altijd een voorraad wasmiddel en drogisterij artikelen in huis. Tuurlijk, elke week is er wel een winkel die een actie met "mijn" merk heeft, maar toch...ik grijp liever niet mis. Ik woon op een steenworp afstand van het centrum, maar toch hou ik mijn voorraadje want winkelen, vooral boodschappen, doen is niet mijn hobby. Maar ik heb nog nooit geen last gehad dat de waskracht of mn shampootjes of doucheschuim minder gingen werken hoor....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe altijd mee aan 100 % terugbetalingsacties. Normaal gezien gebruik ik geen wasverzachter maar aangezien ik die een paar keer gratis kreeg, nam ik die toch mee. Die flessen stonden al een jaar of vier in onze berging. Onlangs begon ik zo'n fles te gebruiken en de wasverzachter was enorm ingedikt maar de geur was nog normaal. Ik merkte na de eerste keer ik die verzachter gebruikte op dat hij niet weggespoeld was uit het verzachterbakje van de machine wellicht omdat hij veel te dik en te lobbig was.
    Ik kreeg het geniale idee de wasverzachter aan te lengen met water maar het goedje liet zich niet makkelijk aanlengen en bleef zo wat in slierten hangen maar de aangelengde massa was niet goed uit het wasverzachterbakje van de machine gespoeld.
    Ik nam contact op met de firma van het merk wasverzachter en kreeg als antwoord dat het eigen is aan wasverzachter dat die, bij een bewaring tegen te lage of te hoge temperatuur, te lange bewaarduur kan indikken en dat ingedikte verzachter niet aan te lengen is met water.
    Als compensatie voor 'het ongemak' kreeg ik een kortingsbon van 7.5 euro vrij te besteden aan producten uit hun gamma. Zowiezo koop ik daarmee geen wasverzachter maar ik zal toch een fles of twee kuismiddel kunnen kopen met die 7.5 euro kortingsbonnen....
    De resterende wasverzachter gebruik ik nu op door in een wasbolletje in de machine te leggen want er bestaan toch wasmiddelen waar de wasverzachter al aan toegevoegd is dus met dat wasbolletje heb ik hetzelfde effect.
    Het rare is dat ik ook nog enkele gratis flessen wasverzachter heb van aldi die in dezelfde omstandigheden bewaard werden en zeker even oud zijn of dat ingedikte merkproduct en die van de aldi heeft nog steeds de originele consistentie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bij dit soort producten let ik eigenlijk nooit op houdbaarheidsdatums, mijn was is zelden echt vies en ik zou het zelfs zonder wasmiddel kunnen was, maar voor het idee en de frisse geur doe ik er wasmiddel bij,ik gebruik ook gewoon een goedkoop merk of een A merk als er een grote korting op zit, ik gebruik ook nooit de aangegeven hoeveelheid en mijn was is schoon en fris genoeg , dus waarom mij druk maken over een houdbaarheidsdatum.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel een THT / Best Before use datum vermeld! Eigenlijk let ik nooit op de verpakking maar dit keer wel. Ik trok een nieuw pak open en zag toevallig dat de houdbaarheidsdatum was verstreken! Het kwam bij de Lidl vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk blog! Wil je meer informatie over wasmiddel en duurzaam wassen? Bekijk eens onze blog over de wondere wereld van het wasmiddel! https://www.bundles.nl/wondere-wereld-wasmiddel/

    BeantwoordenVerwijderen