vrijdag 15 augustus 2014

Huishoudboekje en bijstand


Het huishoudboekje van een bijstandsgerechtigde....., mijn eigen huishoudboekje dus!
Leuk om er eens een blogje aan te wijden.
Hoe ziet dat er nu en het komende half jaar uit?

Inkomsten:

Salaris + Aanvulling tot bijstandsniveau + Huurtoeslag + Zorgtoeslag = € 1185,15

Uitgaven:

Huur                                      472,09
Boodschappen                    140,00   
Zorgverzekering                  101,25
Internet/Tv/Telefoon         44,95
Gas & Elektra                        45,00
Gemeentebelasting              33,81
Waterschapsbelasting         10,09
Wegenbelasting                    20,00
Benzine                                   17,50
Autoverzekering                   17,15 
Inboedelverzekering             6,46    
Uitvaartverzekering              6,38
Aansprakelijkheidsverz.       2,43
Sim Only Abonnement         5,00
Leesmap                                   18,40
Postcodeloterij                        11,75
Betaalpakket bank                   1,70
Vrije bestedingsruimte       50,00
Nr. Spaarrekeningen         180,00* 
--------------------------------------------+
                                                   1183,96


Ik spaar iedere maand voor  onvoorziene  uitgaven, vakantie, autoreparaties en heb een aparte rekening voor mijn 40e verjaardag (2022) Daarnaast zet ik iedere maand een vast bedrag opzij voor kleding, kapper en mijn waterverbruik, dit zijn reserveringsuitgaven. Totaal verdwijnt er 180 euro per maand naar mijn spaarrekeningen.

Je kunt dus best goed rondkomen als alleenstaande van een bijstandsuitkering is mijn ervaring. Dat je ook nog kunt sparen daarvan had ik zelf nooit verwacht! Een superfijne meevaller! 

Mijn 'winst' ten opzichte van anderen die ook leven van de bijstand:

  •  Ik rook niet
  •  Ik drink niet (nou ja, een wijntje op z'n tijd is lekker, maar ik drink nauwelijks. Haal het voor mezelf nooit in huis) Mis het ook niet.
  •  Ik heb geen schulden
  •  Ik heb geen huisdieren 
  •  Ik zit niet op een sportvereniging of andere club, daardoor geen lidmaatschappen
  • Ik betaal schandalig weinig aan energiekosten, zelfs  € 45 per maand is te hoog naar verbruik.
  •  Ik heb geen duur telefoonabonnement. Wel een leuke smartphone met weinig belminuten en mb's (sim-only) Ik verbruik ook niet veel,  ik vind het ergerlijk als mensen de hele dag met dat ding in de weer zijn
  •  Ik maak geen zorgkosten (afkloppen) dus draai ook niet op voor het eigen risico (die eerste 360,-)


Wat kan beter en gaat er veranderen?

  •  Ik denk er over na om de postcodeloterij op te zeggen. (durf nog niet goed, scheelt 11,75)
  •  De leesmap opzeggen per januari 2015 (eerder kan niet, scheelt 18,40)
  •  Per januari 2015 vervallen voor mij de gemeente- en waterschapsbelastingen (scheelt 43,84)
  •  Ik sport recreatief, maar nog niet structureel elke week. Wil ik wel gaan doen ( + 12,00 )


Al met al hoef ik niet in de stress te raken van mijn lage inkomen. Vooral die wetenschap geeft me een rustig gevoel. 





                        

39 opmerkingen:

  1. De zaken die me al opvielen, overweeg je al om op te zeggen. Je doet het goed! Ik zelf had geen auto, toen ik een uitkering had, wel 2 kids in de basisschoolleeftijd. Maar ook ik vond het op zich best goed te doen. Al ben ik nu erg dankbaar dat er iets meer te besteden is en dat we de vrijheid hadden om naar een iets betere wijk te kunnen verhuizen (koopwoning nu) Met de flat was niets mis (ik mis de gaskachel nog weleens), maar de buurt was wel érg onrustig en crimineel. Daar kan ik nu iets meer afstand van nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus met twee kids is het redelijk te doen met alle toeslagen en zo? heb altijd begrepen dat het erg moeilijk is nl.

      Verwijderen
    2. Dat is alweer 15 jaar geleden, maar toen lukte dat prima!

      Verwijderen
    3. Het is natuurlijk alweer hartstikke lang geleden deze blogpost, maar toch even reageren. Het is vaak lastig in de bijstand met kinderen omdat je niet altijd wat extra's kunt doen. De echt schrijnende gevallen tref je als je/ze in de schuldhulp sanering zitten. Dan blijft er nauwelijks wat over.

      Verwijderen
    4. Ik vind het goed te doen hoor Mijn huishoudboekje is klein

      Huur 574,60
      Energie 78
      int/tv/telefoon 60
      zorgverzekering 90,75
      water zit bij huur in

      is 803,35

      inkomen bijstand 924
      zorgtoeslag 83
      huurtoeslag 285
      totaal 1292 min 803,35 is
      488,65 per maand te besteden

      Auto heb ik niet en spaar voor onvoorzien ,ben mijn eigen verzekering Museumjaarkaart abbo dierentuin en Biebpas kosten samen 12 euro per maand Kortingskaart ov 29 euro per jaar

      Verwijderen
  2. Ik heb ooit een tijd net boven bijstandsniveau met 2 kleine kinderen moeten rondkomen en dat lukte meestal, jij kan gewoon zelfs nog sparen ... petje af!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en nog een groot voordeel.. je maakt weinig km's met je auto.. wauw.. 17,50 per maand.. wij 1 a 2x tanken per maandvoor mans werk en uitstapjes/familiebezoek in het weekend.. wat 70 tot 140 euro per maand kost.. scheelt nogal ;) maar petje af dat je met zo'n bedrag zo goed uitkomt! wij als gezin geven minimaal 2300 euro per maand uit, incl boodschappen enz. gok ik.. weet de zorgpremie niet helemaal omdat die al ingehouden wordt van mans loon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je niet het vooruitzicht (of zelfs de verplichting) om meer uren te gaan werken?
    Of werk je al (bijna) fulltime?
    Dit omdat zo overtuigend noemt dat je gemeente/waterschaps-belast. binnenkort komen te vervallen..
    Er kan toch altijd iets veranderen in je werkuren??
    Verder een mooi lijstje.
    Zou voor bieb kiezen ipv leesmap, maar dat was je al van plan dacht ik.
    Groetjes Fiene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat er iets komt te veranderen in mijn werkuren, dat ik t.z.t meer uren krijg. Ik werk parttime, heb wel een vast contract die ik niet zo snel op zeg in deze tijd. Bovendien heb ik het naar mijn zin daar. De verplichting om meer uren te werken? Die snap ik niet helemaal... in een tijd waarin heel veel mensen werkloos thuis zitten mag je allang blij zijn met een baan. Ik heb wel sollicitatieplicht natuurlijk. Dat is de enige plicht die ik heb.

      Verwijderen
    2. helaas verandert er tegenwoordig juist eerder iets nadeligs qua werkuren Fiene, onder welke steen leef jij?

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je spottende opmerking Unknown...
      Ken diverse voorbeelden van mensen die 3 parttime banen naast elkaar hebben, dit omdat de soc.dienst hen verplicht om álle soorten werk aan te nemen, ook ongeschoold werk, buiten hun eigen regio.
      Parttime vacatures in de schoonmaak of in de productie nemen de laatste tijd juist weer iets toe.
      Gr.Fiene

      Verwijderen
  5. Netjes hoor! Knap dat je nog sparen kunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap, inderdaad.

    Zou je in plaats van de leesmap misschien lid kunnen worden van de bieb en op die manier lekker kunnen lezen? Ook kan ik me voorstellen dat je bijv. bladen uitruilt met buren en familieleden; dus stel dat jij dan 2 bladen per maand koopt (voor zeg zeven euro), dat je dan toch acht bladen kunt lezen omdat drie anderen ook elk twee bladen per maand kopen en die dan met je ruilen...
    En misschien is nog weer een andere optie om de allerlaatste te worden die de leesmap krijgt (dat bestaat toch nog steeds, dat je als laatste dan de bladen mag houden?), en dat je dan daarna de bladen nog in je eigen buurt rond laat gaan, en dat mensen dan voor dat genoegen jou een paar euro per maand betalen, zodat jij elke maand ook maar enkele euro's hoeft te betalen voor toch de hele map.

    Veel succes met zoeken naar het meeste plezier en kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lid worden van de bieb ga ik doen volgend jaar.
      De houdmap van de leesmap is me echt te oud nieuws, de mijne is 5 weken en de houdmap iets van 13 weken...heel ander seizoen. Niet leuk. Bovendien vind ik nú al dat sommige bladen die ik krijg niet helemaal frisjes meer zijn. Ruiken naar sigarettenrook bijvoorbeeld en is al door te veel handen gegaan. Niet iedereen neemt het even nauw met hygiene.

      Verwijderen
  7. kun je / wil je eens de maandelijkse boodschappen in een blog vermelden? (ik ben gewoon nieuwsgierig) Verder keurig overzicht, je doet het prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat je dit wil delen.

    Ik zou als ik jouw overzicht zie ook de Postcodeloterij en de Leesmap schrappen. Je kan dat tientje zelf sparen en de leesmap kan je vervangen door een abonnement bibliotheek waardoor je alle bladen en boeken kan lezen voor rond de 40 euro per jaar. '
    Ik vind het wel een sport om dan toch alle bladen te kunnen lezen, maar er niet veel geld aan kwijt te zijn.

    Ja, ben ook benieuwd naar je boodschappenlijstje.

    Complimenten; je doet het prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Keurige lijst!! Fijn dat je zoveel kunt en wilt sparen!! Ik zelf heb ook een jaar in de bijstand gezeten met kleine kids, en ook ik redde mij er prima van! Ik had nog ietsjes meer omdat er kinderen waren, geloof iets van tussen de 13 en 14 honderd euro. Ik spaarde ook en deed gewoon geen gekke dingen. Het eerste half jaar heb ik zelfs geen internet en telefoon gehad, puur om te zien of het wel kon financieel.
    Ik vind het knap dat je jezelf dingen "gunt" zoals de leesmap en de loterij. Het kan immers, je hoeft er niet heel veel voor te laten en je spaart! Dan mag je jezelf toch ook wel verwennen met iets? Ik ben lid van 1 tijdschrift, kost me 20 euro per jaar en dat mag van mezelf.

    Is het misschien ook een tip om je verzekeringen in 1 keer te betalen? Hierop ontvang je dan korting. Dit heb ik sinds de laatste 3 jaar met mijn auto/inboedel/brand verzekering gedaan en scheelt 20 euro op jaarbasis. Oke, het is niet veel, maar elke maand het bedrag wat je normaal aan je verzekeringen kwijt bent, op de spaar zetten zodat je ook hier weer rente over krijgt. Dan kun je dit bedrag in 1 x betalen! Moet je ook willen hoor....Ik vond het wel een fijn idee.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik betaal op 1 maart mijn auto/inboedel/wa/brand verzekering. Dit ligt zo rond een 500 euro. Anders ben ik elke maand iets meer dan 40 euro kwijt. Ik weet dat dit bedrag eraan komt en ik heb dit geld dan ook ruim voor die tijd aan de kant liggen. Toen ik ook in de bijstand zat betaalde ik alles gewoon per maand, juist voor het goede overzicht. Mijn water betaal ik per kwartaal, vind ik ook niet zo handig, maargoed, waterschap doet dat niet per maand helaas.

      Gr. Boukje

      Verwijderen
  10. Wow, hier kan ik alleen maar diep respect voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo.
    even een vraagje. krijg je geen kwijtschelding van de gemeente belastingen en het waterschap? kan ook heel veel schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is aangevraagd en afgewezen voor dit jaar.

      Verwijderen
    2. Ik heb voor mijn dochters destijds in een Excel sheetje een berekening gemaakt. Ik heb daarvoor de methode gehanteerd die de gemeente zelf ook toepast. het kan zijn dat ik die nog op de externe back-up schijf heb staan. Wil je dat ik ze voor je opzoek? Dan kan ik het aan je mailen.

      Verwijderen
    3. Een hartstikke lief aanbod, maar hoeft niet. Ik weet heel goed waarom het afgewezen is, dagwaarde auto was net ietsje te hoog (auto mag niet meer waard zijn dan 2269,-) Ze kijken naar bezittingen en naar saldo's van je rekeningen. Je moet eerst behoorlijk wat privé-administratie kopiëren en opsturen en dan hopen dat je in aanmerking komt voor kwijtschelding. Ik voldoe verder aan alle voorwaarden.

      Verwijderen
    4. Ja, ik weet het. Je moet echt diep gaan voor ze.

      Verwijderen
  12. Knap hoor!

    Wat je nog kunt overwegen is om het eigen risico van je zorgverzekering omhoog te zetten naar het maximum van 860 euro. Je zegt zelf dat je eigenlijk nooit zorgkosten maakt, en mochten er wat kleine dingen zijn dan is de kans best groot dat je toch nog onder die 360 euro zou blijven (die je anders dus toch ook al zelf had moeten betalen).

    Met dit extra eigen risico van 500 euro bespaar je geloof ik ongeveer 25 euro per maand, of 300 euro per jaar. Het verschil zet ik op een spaarrekening voor het geval dat.

    Tot er genoeg op die spaarrekening staat moet je het natuurlijk wel kunnen opvangen voor het geval dat. Ik doe dit nu 4 jaar. Toen ik ermee begon heb ik gelijk het bedrag van het eigen risico op een aparte spaarrekening gezet, en in de loop der jaren is dit bedrag verder gegroeid.

    Dit jaar ging het jammer genoeg voor het eerst mis en kwam ik boven het standaard eigen risico van 360 euro uit (ik moest zelfs de volledige 860 euro betalen). Maar tot nu toe heb ik er flink mee bespaard. Dit jaar kostte het me dus 200 euro (die 860 euro, min de 360 euro eigen risico die ik anders ook wel had moeten betalen, min de 300 euro van de lagere premie dit jaar). De andere drie jaren leverde het me telkens 300 euro op. In totaal heb ik in vier jaar tijd dus 900 - 200 = 700 euro bespaard.

    Dit bedrag heb ik steeds op die spaarrekening bijgestort en daarvan betaal ik sinds dit jaar m'n verzekeringspremies vooraf, aan het begin van het jaar. Zowel voor m'n zorgverzekering (PNO zorg) als bij m'n andere verzekeringen (Interpolis) scheelt dit 3% in de premies. Toch meer dan wat je aan spaarrente krijgt tegenwoordig! Elke maand stort ik dan weer 1/12 van de premies terug op de spaarrekening, voor het volgende jaar.

    Je moet wel durven en het vergt discipline om het elke maand opzij te zetten, maar als je gezond leeft kun je zo veel besparen.

    Groetjes,
    Tristan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wel over nagedacht. Maar dan zul je net zien dat je dan ineens in het ziekenhuis beland met het een of ander...
      Heb wel dit jaar inderdaad al m'n eigen risico met 100 euro extra verhoogd. Dat durfde ik wel aan. Dus tot aan 460 euro moet ik zelf betalen. Tot aan 860 zoals jij was voor mij te eng.
      Mijn buffer is nu wel hoog genoeg om het misschien volgend jaar wel te doen.
      Dank voor de reactie en de berekening!

      Verwijderen
  13. Dat ziet er heel netjes uit! Fijn dat je ook zo'n bedrag kunt sparen, dan heb je toch wat meer zekerheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe komt het dat je volgend jaar geen gemeente- en waterschapsbelastingen meer hoeft te betalen?

    Leuk blog hoor, heel erg inspirerend!

    Gr.Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dagwaarde van auto is dan gezakt tot lager dan 2269 euro . Dat is een van de voorwaarden om vrijstelling te krijgen van die belastingen. Aan de andere voorwaarden voldoe ik wel.
      Thnx!

      Verwijderen
  15. Ik moet ook leven van weinig (genoeg). Toch krijg ik geen kwijtschelding van de gemeentelijk- en waterschapsbelastingen, omdat ik zuinig aan doe en spaar.. Dus heb ik spaargeld en zo.. redeneren de heren op kantoor: 'je kan het betalen'. Toch spaar ik niet voor die belastingen, maar voor andere dingen, je zou het bijna over de balk gaan smijten. Dat doe ik maar niet, ik betaal braaf, want inderdaad ik kán het betalen, want ik zuip niet of rook niet...

    Toffe site, trouwens! Leuke schrijfstijl. Hij staat bij mijn favorieten inmiddels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En mensen die meer verdienen dan jouw "genoeg" doen dat wel voor de belastingen? Die sparen ook liever.
      Site is leuk.
      Ik verdiep me erg in mensen die budgetteren. Wij zijn van 2 naar 1 salaris gegaan maar met dezelfde kosten. En geen enkel recht op welke toeslag ook.
      De mogelijkheid tot sparen en 140 euro boodschappen en een auto zou eigenlijk moeten betekenen mindering in toeslagen.
      Toeslagen zouden dan ook rekening moeten houden met "verslavingen" en huisdieren. Daarvoor is deze hulp niet.
      Liever een betere zorg.

      Verwijderen
  16. Ik wil graag even reageren op het laatste bericht. U stelt dat de mogelijkheid tot sparen, 140 euro aan boodschappen en een auto mindering op toeslagen moet betekenen? Ik ben hier echt verbaasd over. Naar mijn idee is het geweldig knap dat het iemand lukt van dit inkomstenniveau te sparen, en dan nog een auto te hebben. Daarnaast is 140 euro in de maand aan boodschappen, zelfs voor een alleenstaande geen vetpot, zeker gezien ik in het uitgavenlijstje geen post zie voor wasmiddel, verzorgingsproducten etc. Deze zullen hier waarschijnlijk ook van de 140 euro bekostigd worden. Ook werkt de blogschrijfster en word zij slechts aangevuld tot bijstandsniveau. Daarnaast komt zij op mij over als iemand die de zaken goed op orde heeft, haar verantwoordelijkheid neemt en geen geld verkwist aan roken, drinken of andere onzin. Voor blogschrijfster mijn diepe respect en heel veel succes verder met dit inspirerende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank namens de blogschrijfster!
      Ik weet niet of het heel erg knap is, want het heeft gewoon alles te maken met keuzes maken en inzicht hebben in wat er binnenkomt en uitgaat.
      Het doet me zeer om te horen dat er dan mensen zijn die roepen dat dan maar m'n toeslagen gekort moeten worden omdat ik schijnbaar teveel overhoud.Dat komt over als: Zij verdient het niet om auto te rijden en te kunnen sparen. Lijkt wel een beetje misgunnen. En ja, ik sprokkel driekwart van m'n uitkering zelf bij elkaar door m'n handen uit de mouwen te steken. Gelukkig mag en kan ik werken.
      Weet je, het leven loopt soms gewoon zo dat je je baan verliest of je relatie stukloopt en je er alleen voor staat. Gelukkig hoef je in NL dan geen armoede te lijden en kun je van een bijstanduitkering ook prima autorijden, lekker eten, fijn wonen, op vakantie gaan en nog sparen ook!


      Verwijderen
  17. Ik mis de afschrijvings kosten van de auto...Dat maakt het plaatje dan weer wat anders. Ergens moet er toch weer een nieuwe(re) komen? Of zie ik dat verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Auto is pure luxe en niet noodzakelijk. Ik woon dicht bij mijn werk. En ook bij het station (al is openbaar vervoer in mijn regio niet je van het. Ik hoop nog jaren plezier van deze auto te hebben wil 'm echt afrijden. En daarna zien we het wel weer. Als ik geen auto gehad zou hebben, zou ik er op ook niet een meer aanschaffen. Maar deze hou ik aan, omdat het kan en superhandig is.

      Verwijderen
  18. Is deze site met de genoemde bedragen up-to-date en wordt dat zo gehouden ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nee, deze post niet. Zie datum. Dit was 2014. Links bovenin de balk kun je tabblad "Huishoudboekje" openen.
    Deze is up to date. Situatie 2016

    BeantwoordenVerwijderen